Donderdag 20/06/2019

Opinie

Internationale artistieke samenwerking onmogelijk maken: is het dit wat we willen?

Faustin Linyekula, eerder in NTGent . Beeld rv - Agathe Poupeney

Kristof Blom, artistiek directeur Campo; Franky Devos, Algemeen coördinator Vooruit; Faustin Linyekula, choreograaf/danser/regisseur; Olivier Py, directeur Festival d’Avignon; Milo Rau, artistiek directeur NTGent; Christophe Slagmuylder, artistiek directeur Wiener Festwochen.

In de hele westerse wereld, dus ook in België, woedt het debat over (de)kolonisering , westerse en andere identiteiten, volop. Een paar weken geleden ging bij Brussel een vernieuwd AfricaMuseum open waardoor de discussie over het kijken naar het Afrikaanse continent, en Congo in het bijzonder, wekenlang niet weg te branden was uit het publieke forum.

Culturele instellingen, festivals en makers houden zich daarbij allerminst afzijdig.

Wel in tegendeel: kunst is bij uitstek de plek waar wars van diplomatieke en andere blokkades met open vizier over deze materie kan nagedacht worden en dat resulteert in artistieke processen met een sterke maatschappelijke betrokkenheid.

Daarbij is het vanzelfsprekend onontbeerlijk dat kunstenaars uit Europa kunnen samenwerken met Afrikaanse kunstenaars in hun thuisland of in de diaspora.

Precies dat laatste wordt de laatste tijd steeds moeilijker.

Gezichtsverlies

Ondergetekenden maken het recent steeds vaker mee dat repetitieprocessen, voorstellingen en tournees met kunstenaars uit verschillende disciplines en uit diverse Afrikaanse landen in extremis dienen te worden geannuleerd, wegens het niet verlenen van de benodigde visa.

Dit heeft niet enkel financiële gevolgen voor de instellingen en kunstenaars in kwestie, maar betekent ook gezichtsverlies voor de betrokken landen.

Op 21 februari had naar aanleiding van het festival Same Same But Different in Gent de première moeten plaatsvinden van een nieuwe creatie van de door de wereldpers bejubelde Congolese choreograaf/regisseur Faustin Linyekula. Histoire(s) du Théâtre II heeft de bedoeling om te onderzoeken hoe en waarom Afrikaanse landen net na hun onafhankelijkheid westerse codes ontleenden en bleven gebruiken om zichzelf op de kaart te zetten. Door het oprichten van een Ballet national du Zaïre bijvoorbeeld.

Avignon, Wenen, Amsterdam: het zijn slechts enkele van de steden waar Histoire(s) du Théâtre naartoe werd uitgenodigd.

Vandaag, 16 januari 2019, heeft de directie van NTGent moeten beslissen om de première te annuleren. Alle inspanningen ten spijt blijven onze grenzen potdicht voor drie Congolese dansers.

Opboksen tegen administratieve bergen

Bij kunstencentrum Vooruit is het momenteel opboksen tegen administratieve bergen om een Zuid-Afrikaanse kunstenaar en curator die meewerkt aan het festival ‘Woman and Children First’ in België te krijgen.

We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de Belgische autoriteiten niet voluit gaan voor het vinden van creatieve oplossingen. We weten dat velen, ook in de wereld van de politiek internationale samenwerking rond kunst en cultuur een warm hart toedragen.

Het is nu echter tijd om dat warm hart om te zetten in een constructief, gedragen en functionerend overleg en systeem waarbij de soms broodnodige diplomatieke en politieke discussies het werk van onafhankelijke creatieve geesten niet in de weg staan.

Gebeurt dit niet dan zal dit enkel leiden tot een verarming van het aanbod op onze festivals en onze podia.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden