ColumnMark Coenen
Insiders aan de Reyerslaan wisten dat ‘Interne keuken’ een aflopende zaak was
Mark Coenen is columnist.
De publieke verontwaardiging is groot, het verdriet nog groter: na twaalf seizoenen stopt Interne keuken, de gevatte praatbarak voor mensen die wel eens een boek kopen en daar op zaterdagvoormiddag graag een gesproken samenvatting van krijgen, dan moeten ze het zelf niet meer lezen.
Op de achtergrond hoorde je altijd het sissen van een koekenpan en het tikken van de microgolf, want de gasten kregen altijd een gezonde warme maaltijd voorgeschoteld.
Daarmee is de zever ook begonnen.
Zowel Koen als Sven zijn, zoals bekend, statutaire gourmands met een kwade dronk: de wekelijkse redactievergaderingen op maandag vonden steevast plaats in een etablissement met minstens een ster, dat speciaal voor onze jongens op hun enige vrije dag van de week opendeed.
Koen is meer van de zeevruchten, Sven lust geen champignons, redacteur Erik eet alles behalve als het nog beweegt: elke Antwerpse sterrenkok wist dat en hield daar rekening mee. Na een voortreffelijke lunch en een korte siësta werden quasi lukraak de gasten van de week uitgekozen, waarna de licht aangeschoten presentatoren ruziënd in de Hummer van Delaplace naar huis werden gevoerd.
Op zaterdag begon dan in alle vroegte Sergio Herman, geassisteerd door de sommelier van ’t Fornuis, aan de mise en place voor de gasten van het programma. De kaviaar werd vers ingevlogen vanuit Iran, tijdens het wildseizoen stond er gegarandeerd een gevulde hertenreet op het menu en voor de wijntjes mocht men putten uit de voorraad van Tony Mary, die, zoals men weet, geen bucht van Dunaldi kocht.
Toen de berichten over de dure exclusiviteitscontracten voor vooral mannen de kranten bereikten wisten insiders aan de Reyerslaan dat het met Interne keuken een aflopende zaak was. De omroep moest íéts doen om zijn tanende reputatie weer op te krikken.
Eerst smeet men die potverterende grootverdiener van een Bart Stouten van Klara buiten en kwam er een embargo op programma’s met meer dan een presentator. Het voorstel om van De Madammen op Radio 2 De Madam te maken werd door de presentatrices op hoongelach onthaald, met het gekende gevolg.
Toen moest ook Interne keuken eraan geloven, vooral omdat Sergio niet onder de zeven gangen met aangepaste wijnen kon gaan, waardoor het gedecimeerde programmabudget voor volgend seizoen na één uitzending al opgesoupeerd was. Ook het laatste, doorzichtige manoeuvre om het programma om te dopen tot Externe keuken, gesponsord door Horeca Vlaanderen, haalde het nét niet.
Plots zien onze zaterdagen er anders uit.