Zaterdag 27/02/2021

ColumnJohn John en Missy

In het boek met hartvormig slotje noteert ze ijverig wat haar beroert

John John & Missy Bart Eeckhout voor digitale editie DM.MAGAZINE Beeld Damon De Backer
John John & Missy Bart Eeckhout voor digitale editie DM.MAGAZINEBeeld Damon De Backer

Bart Eeckhout is hoofdredacteur bij De Morgen en papa van John John (11) en Missy (7). 

Vanaf de tweede verdieping in huis klinkt het geschreeuw van een varken dat geslacht wordt. Beneden kijken moeder en vader elkaar zuchtend aan. Nu zaten ze juist vijf minuutjes op hun gemak.

Moeder kijkt wat indringender dan vader. Haar blik zegt: jouw beurt om naar boven te lopen. Je kan de krant altijd nog lezen als je dood bent.

Voor haar eigen slaapkamerdeur tref je je dochter ­gillend en stampend aan. De deur is gebarricadeerd. Je zoon heeft zichzelf er vakkundig opgesloten door de klink eruit te halen. Dat heb je met die gezellige, oude stadswoningen. Van achter de gesloten poort van de ­onineembare vesting hoor je de sardonische lach van John John. Hij is, zo roept hij zijn hulpeloze zevenjarige slachtoffertje tegemoet, op zoek naar het verstopte ­sleuteltje van haar dagboek.

Voor Missy staat het gevaar van een broer die op het punt staat haar diepste geheimen te ontrafelen gelijk aan een dreigende kernramp. Begrijpelijk. Nog maar net heeft ze het genot van de discretie ontdekt. In het boek met hartvormig slotje noteert ze ijverig wat haar beroert. Je zou zweren dat het vast allemaal niets voorstelt, zoals ook Lodewijk de XVI tot op de dag van de Revolutie ­volstrekt niets in zijn dagboek noteerde, behalve wat hij als lunch kreeg. Maar eigenlijk weet je dat dus niet, wat er in dat boekje staat, en dat is maar goed ook.

Wat is ze toch vreemd, die verhouding tussen een broer en een zus, bedenk je je, wanneer na lang ­onderhandelen de deur weer van het slot gaat en het geheime sleuteltje gelukkig onvindbaar is gebleken. Conflict als onderstroom in een doorgaans verraderlijk kalme zee van gezinsgeluk.

Wat de uitbarstingen triggert, is het idee dat de ene iets heeft of kan wat de ander niet heeft of kan. Een snoepje, een gunstige Monopoly-kaart of een lang gezocht puzzelstuk kunnen voldoende zijn. Vaker is het aandacht. Missy die met een dansje of een dagboek de ouderlijke interesse wegkaapt die John John, voormalig enig kind, soms graag voor zichzelf gereserveerd wil zien.

Even snel als hij kwam, trekt de golf van micro-­agressie ook weer weg. Waar juist nog gegil klonk, davert nu het gelach door de traphal de huiskamer in. Missy die labyrint speelt in haar dekbedovertrek en oprecht de ­uitgang niet meer vindt; John John die haar achternakruipt als in een konijnenhol: twee Alices in hun eigen private wonderland.

Op de computer staat een oude foto van hen twee aan zee, met de oma die er niet meer is. Drie vrolijke, ­uitbundig lachende mensen. Je wijst John John naar zijn zus op het portret. Hoe zij trots en verwachtingsvol naar hem kijkt: het centrum van al haar gedachten. Voor het eerst lijkt hij iets te zien wat hem nog niet was ­opgevallen. Dat ze hem echt graag ziet, dat dekselse kleine zusje van wie hij nooit van zijn leven nog verlost geraakt. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234