Vrijdag 06/12/2019

DM Zapt

In een poging zoveel mogelijk betaalpakketten te slijten, komt ook ET terug

Beeld ANP Kippa

Pieter Dumon zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: de volstrekt overbodige terugkeer van ET. 

We hebben Black Friday nog maar net achter de kiezen of daar is het volgende feest van de commercie al. Met Kerst en Nieuwjaar in het vooruitzicht proberen marketeers allerhande ons op alle mogelijke manieren aan het consumeren te krijgen. Heilige huisjes worden daarbij niet gespaard, ook niet als er iconische aliens in wonen. 

In een poging in deze donkere dagen zoveel mogelijk betaalpakketten te slijten haalt het Britse televisiebedrijf Sky de meest knuffelbare alien aller tijden terug naar aarde. Jawel, ET doet 37 jaar na zijn vorige landing nog eens de aarde aan.

Meer nog. Hij komt er op bezoek bij de volwassen versie van Elliot, het jongetje die hem in de originele film van Steven Spielberg terug de ruimte in hielp. Dat jongetje, gespeeld door dezelfde acteur als in de speelfilm, is ondertussen een flink uit de kluiten gewassen man geworden. Met vrouw en bijpassende kinderen.  Een ideale voorzet voor de commerciële jongens om de meest memorabele scènes uit de film op een drafje na te spelen. 

ET mag de kinderen in kwestie nog eens doen schrikken. Valt nog eens om zoals in het origineel, al is het bier als boosdoener deze keer vervangen door een VR-bril. Kwestie van niemand voor het hoofd te stoten – buiten de fans van het origineel dan. Natuurlijk mag ook de oplichtende wijsvinger niet ontbreken en als klap op de vuurpijl wordt er ook nog eens met de BMX door de lucht gevlogen. En dat allemaal in een tijdsspanne van krap twee minuten. 

Dat Bob Dylan tegenwoordig reclame maakt voor Chrysler heb ik ondertussen aanvaard. En dat de Queen-hit ‘Another One Bites the Dust’ genadeloos wordt verkracht om Dacia Dusters aan de man te brengen, daar kan ik – met aangepaste medicatie – ook nog mee leven. Maar dat nu ook ET in reclamespotjes moet opdraven, is meer dan één brug te ver.

Dat een acteur als Henry Thomas, die in de film de rol van Elliot voor zijn rekening nam, warm te maken was voor een comeback is logisch. Je hoeft maar even naar zijn pagina op IMDB te kijken om te begrijpen waarom Thomas deze ‘comeback’ en de ongetwijfeld vette cheque die er aan verbonden was zag zitten. Maar dat ook Universal Studios, de filmmaatschappij achter de film, toestemming gaf om ET uit haar rekwisietenafdeling te halen lijkt minder voor de hand liggend. Of toch niet? Sinds vorig jaar is Comcast, het bedrijf boven Universal, ook eigenaar van Sky. En dus mochten de marketeers van Sky naar hartelust in het Universal-archief komen graaien. Met een tweede aardlanding voor ET tot gevolg. 

Voor geld danst de beer luidt het spreekwoord. En blijkbaar geldt dat dus ook voor aliens. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234