Maandag 14/10/2019
Aftredend FIFA-voorzitter Sepp Blatter. Beeld PHOTO_NEWS

Column

Imago my ass, moet Blatter hebben gedacht. Dat was buiten hoofdsponsor Visa gerekend

Schrijvende medemens Guillaume Van der Stighelen en marktonderzoeker Jan Callebaut schrijven om beurten de column op vrijdag.

Enkele maanden geleden wist iedereen in de Belgische pers te vertellen dat de positie van François De Keersmaecker, voorzitter van de Belgische voetbalbond, onhoudbaar was geworden. Waarom precies, was niet duidelijk. Maar één ding stond vast: "Zelfs als hij niets heeft misdaan, dan nog is zijn aanblijven een slechte zaak voor het imago van de sport."

Het imago van de sport?

Een sport waarbij politielegers nodig zijn om supporters uit elkaar te houden, waar nationale helden zich laten omkopen door gokkers, waar scheidsrechters door amateurtjes worden doodgeschopt, waar teenagers salarissen krijgen uitbetaald die hoger zijn dan de dikst betaalde CEO ter wereld, waar racistische kreten een vorm van vermaak zijn en waar ouders hun zoontjes van acht staan uit te schelden voor rotte vis omdat ze een bal hebben misgetrapt. In die sport maakt men zich druk om 'Het Imago'?

Vorige week moest de Zwitser Sepp Blatter, voorzitter van de FIFA, de grootste voetbalbond ter wereld, eraan geloven omdat hij wilde voortdoen met wat hij al zeventien jaar deed. Bij ons werd de eerder verguisde François De Keersmaecker als betrouwbare bron voor de microfoon gehaald om te vragen wat hij ervan vond. Waarop De Keersmaecker meldde dat "Blatter's positie onhoudbaar was geworden en zijn aanblijven niet goed was voor het imago van de FIFA en het voetbal".

Guillaume Van der Stighelen. Beeld Karoly Effenberger

Niet goed voor het imago. Sepp Blatter, een vrolijke opa die zichzelf een groot geschenk voor de mensheid vindt, aangebrande grappen maakt als hij dronken is, en naar goede voetbaltraditie oordeelt dat een fout pas een fout is als de scheidsrechter het ziet, trok er zich aanvankelijk weinig van aan. Hij liet zich vlot herkiezen. Imago my ass, moet hij hebben gedacht.

Maar de Chief Marketing Officer van hoofdsponsor Visa dacht er anders over. Met de laatste onthullingen zaten ze wel heel dicht bij de top. Visa en financiële transacties, dat ligt dicht bij elkaar, en wie weet wat die jongens van justitie nog allemaal gaan opgraven. Dat imago dus. Het imago van Visa, één van de belangrijkste financiële instellingen ter wereld. Zijn verantwoordelijkheid. Een imago waarvan de opbouw miljarden heeft gekost.

Het is zondag in Foster City, California. De CMO verontschuldigt zich bij zijn gasten op de barbecue en belt op aanraden van zijn CEO de collega's bij Coca-Cola, AB-Inbev, Adidas en McDonald's. Ook zij vinden dat het welletjes is geweest. Samen nodigen ze Blatter vriendelijk uit zijn troon af te staan. Of de kraan gaat dicht.

Een conference call later, terwijl de CMO en zijn collega's zich tegoed doen aan de kippenvleugeltjes op hun terrassen, leest Blatter voor de hele wereld met dikke tranen de zin voor die de woordvoerder van Visa hem heeft toegestoken. Dat hij wel verkozen is, maar toch voelt dat hij geen mandaat kreeg van de supporters, lees consumenten. Snik. Alles voor het goede imago. Hoe het allemaal precies in elkaar stak, daar bij de FIFA, blijft intussen een raadsel. Om dat te weten, moeten we nog even wachten tot Sepp Blatter te biecht gaat bij Oprah Winfrey.

De opbrengst van dat interview mag dan naar cardiologisch onderzoek gaan bij jonge topsporters. Goed voor het imago.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234