Maandag 13/07/2020

Lezersbrieven

‘Ik wil nog mensen kunnen vastpakken, knuffelen. Leven is mij het risico waard’

Archiefbeeld.Beeld Hollandse Hoogte / Thomas Schlijper

Lezersbrieven van Jan Eerens, Miguel Meuleman en Lore De Clercq.

Mensch zijn

Geachte heer Van Ranst,  

We kennen elkaar niet, zijn echter beiden arts, u viroloog, ik intensivist. Ik heb genoeg mensen weten doodgaan om te beseffen hoe voorzichtig we moeten zijn in onze contacten. Maar ik wil nog mensen kunnen vastpakken, knuffelen, ‘Mensch’ zijn. Leven is mij het risico waard.

Jan Eerens

Loterij van het onderwijs

Heel wat leerlingen en ouders eindigen het schooljaar met een kater. Sommige leerlingen hebben een leerachterstand opgelopen. Studies tonen aan dat een leerachterstand op jonge leeftijd een impact heeft op langere termijn. Het gebrek aan schooltijd en sociaal contact met medeleerlingen heeft ontegensprekelijk een nefaste invloed op het sociaal welbevinden en de gezondheid van kinderen. Kortom, vele ouders zijn terecht bezorgd om wat het komende schooljaar zal brengen. Zeker met een minister van Onderwijs die onder het mom van ‘autonomie voor de scholen’ geen keuzes durft te maken.

Uit een recente bevraging van de Vlaamse onderwijsinspectie blijkt dat er grote verschillen bestaan tussen scholen in de mate waarin ze onderwijs voorzien voor hun leerlingen. Amper een derde van de lagere scholen startte voltijds op. Een derde van de scholen voorziet in minder dan de helft van de normale lestijd. Hoewel de meerderheid van de kleuterscholen voltijds onderwijs biedt, bestaan ook daar grote verschillen.

Waarom krijgen sommige kinderen de kans om voltijds naar school te gaan, terwijl andere kinderen het grote deel van de dagen thuis of in de opvang moeten doorbrengen? ‘Elk kind is gelijk, maar sommige kinderen zijn meer gelijk dan anderen’ lijkt de uitkomst te zijn van het gebrek aan visie en duidelijke keuzes. In de ene school komt men tot ingenieuze oplossingen om de kinderen maximaal onderwijs te bieden. In de andere school vermindert men de lestijden aanzienlijk. Het geven van autonomie is in crisissituaties de juiste strategie om snel in te spelen op lokale noden. Maar autonomie heeft zijn grenzen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat autonomie enkel werkt binnen een welomschreven kader met duidelijke principes. Zo niet, ontstaan chaos en willekeur.

Het ziet ernaar uit dat ook volgend schooljaar de lesdagen niet normaal zullen verlopen. De boodschap aan de minister van Onderwijs, Ben Weyts (N-VA), mag duidelijk zijn. Als je de ongelijkheden tussen scholen wilt wegwerken, zorg dan voor een duidelijke onderwijsvisie. Leg bijvoorbeeld een minimumaantal contact- en lesuren op per kind, investeer in formele evaluatiemomenten en zorg voor een minimumaantal bewegingsuren. Ongetwijfeld staat het merendeel van de leerkrachten klaar met creatieve oplossingen. En er is in de zomervakantie voldoende tijd om problemen op het vlak van infrastructuur weg te werken. 

Miguel Meuleman, professor Vlerick Business School

Lore De Clercq, medewerker LOGO Gezond +

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234