Dinsdag 18/06/2019
Beeld rv

Column Julie Cafmeyer

Ik wil niet meer leven in een land waar ik steeds dezelfde saaie, ééntonige witheid zie

Julie Cafmeyer is columnist.

“Leerlingen die naar een concentratieschool gaan, doen het slechter dan leerlingen die naar een bevoorrechte school met veel kansrijke kinderen gaan.”

Uit het onderzoek van Ides Nicaise en Emilie Franck blijkt dat ons onderwijs werkt op manieren die segregatie en kansarmoede versterken in plaats van verminderen. Een concentratie aan kansarme kinderen blijkt nefast, hierdoor hebben kwetsbare leerlingen niemand om zich aan te spiegelen of uitleg te vragen.

Er is dus een hervorming nodig waarin de sterken de zwakkeren kunnen helpen. De witte meerderheid zal een stap terug moeten zetten om meer kansen te creëren. Maar hoe de witte meerderheid hiervan te overtuigen? Witte mensen hebben namelijk geen reden om te klagen. Zij zitten in een uiterst comfortabele, geprivilegieerde positie. Overal waar ik kom – bedrijven, redacties, theaters – zie ik dezelfde toestand: de hoge posities worden steevast bekleed door witte mensen. Niet alleen op de werkvloer, ook in mijn vrije tijd zie ik op culturele festivals, restaurants en andere festiviteiten vooral witte mensen.

Wit, wit, wit. Witte mensen geven de fakkel door aan andere witte mensen. Witte mensen maken elkaar sterker.

Ik wil niet meer leven in een land waar ik steeds dezelfde saaie, ééntonige witheid zie. Ik wil niet meer leven in een land waar vooral witte mensen het meeste zeggenschap hebben. Ik wil verrijkt worden door diversiteit, door andere manieren van denken. Ik wil uitgedaagd worden door mensen met andere achtergronden die een sterke en sturende positie innemen.

Sociale mix

De eerste stap richting een diverse samenleving situeert zich in het onderwijs: daar worden kinderen gevormd, geïnspireerd en opgeleid. We hebben dus een nieuwe mindset nodig. Een mindset waarin we beseffen dat het zinvoller en hoopvoller is om het samen te doen in plaats van halsstarrig vast te houden aan elitebubbels en privileges.

Maar hoe los te komen van de geprivilegieerde positie van de witte mens?

De privileges worden gênant, ze gaan ten koste van een ander. Een bevoorrechte groep krijgt de kans zich te ontplooien, terwijl een kansarme groep niet mee kan. Kinderen die onderschat worden en waar geen voldoende aandacht aan wordt besteed, geraken ontmoedigd en gefrustreerd in het leven. En terecht. Er wordt zoveel talent verspild.

Elitair onderwijs is wereldvreemd. Een sociale mix zou zorgen voor een klimaat waarin kinderen met verschillende achtergronden elkaar kunnen ontmoeten. Ze zouden leren om zorg te dragen voor een ander, om een ander te helpen, om een ander te zien. Ze zouden ontdekken dat je elkaar kan versterken. Ze zouden beseffen: een samenleving waarin mensen voor elkaar durven kiezen kan zichzelf overstijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden