Zondag 25/08/2019

column

Ik voelde me een jong veulen. Ik leefde, ik bruiste

Hilde Van Mieghem. Beeld Bob Van Mol

Hilde Van Mieghem, acteur, regisseur en auteur, neemt u mee in haar leefwereld.

Als u dit leest, ben ik jarig. Tenzij u dit op zondag leest, dan is ook dat weer voorbij. Vandaag begin ik aan mijn 61ste ­levensjaar, ik heb er 60 achter de kiezen.

Wat betekent zo’n getal eigenlijk? Ik voel me niet veel ouder dan een jaar geleden, of zelfs vijf jaar geleden. Wel een beetje verbaasd, dat ik gisteren nog 50, 40, 30 of 20 was. Maar meer ook niet.

Hoewel? Laat ik eerlijk zijn. Soms voel ik me wel oud en ook wat moe en stoffig. Soms mis ik de verwondering zoals ik die kon hebben toen ik nog jong was. Soms mis ik de erotische spanning die er kan hangen tussen een man en jezelf, niets zo leuk dan speels en wederzijds geflirt. Iets wat toch steeds zeldzamer wordt met het verstrijken van de jaren.

Rugzak vol desillusies

Ik heb het gevoel dat mannen van mijn leeftijd en ouder, ik val nu eenmaal niet op jong, het opgegeven hebben om te flirten. Vaak slepen ze hun 60-jarige rugzak mee vol desillusies, bedrog en verraad en durven of willen ze niet meer. Cynisme en angst voor ontgoocheling regeert dan.

Ook heb ik weleens het gevoel dat ik te oud ben om nog aan bepaalde dingen te beginnen. Zoals tango dansen, bijvoorbeeld. Tot ik een dikke week geleden ineens baldadig dacht: waarom eigenlijk? Waarom niet eens gek doen en er gewoon voor gaan? En dus stapte ik een paar dagen later binnen in een jeugdcentrum in Deurne waar Geert, een tango­leraar die ik ken via Facebook, les geeft.

Hij had me al verzekerd dat het gebrek aan danspartner geen probleem zou zijn, dat ik alvast met hem kon beginnen en er zouden waarschijnlijk mannen genoeg zijn die met mij wilden dansen. Alleen dat al vond ik een bemoedigende opsteker en monter stapte ik het lokaal binnen. Daar stond een rijzige man de vloer te vegen, hij keek me aan en zei uitbundig: dag Hilde, het is dan toch waar dat jij hier komt meedansen met ons. Wat fijn.

Langzaam druppelden er meer ­mensen binnen, zes mannen en één vrouw, en de les kon beginnen. Ik had schoenen aan met hakken en lederen zolen, want je moet kunnen pivoteren op de bal van je voet, had Geert me ­verteld. En daar ging ik.

Wat toen gebeurde, was zoiets als ontwaken uit een jarenlange coma.

Geert vroeg me mijn twee handen plat op zijn borst te leggen en een klein beetje gewicht te geven, zodat ik heel goed kon voelen welke kant hij me wou laten uitgaan met zijn lichaam. Onder mijn rechterhand voelde ik zijn hart kloppen. Ik hoorde om me heen de ­tangomuziek, keek mijn danspartner recht in de ogen, het was verboden om naar de voeten te kijken, en gaf me aan zijn beweging over.

Hartenklop

We wervelden de zaal door, oog in oog, handen op zijn borst, mijn lichaam volgde het zijne. Hij verbaasde zich erover dat ik het zo snel oppikte. Dat kwam, denk ik, omdat ik ooit voor een film drie maanden lang intensief les kreeg van een Argentijnse tangoleraar en mijn lichaam die dans blijkbaar ­perfect had opgeslagen.

Al snel gaf hij me over aan andere mannen om met hen te dansen, andere lichamen, andere ogen, een andere ­hartenklop.

Ik voelde hoe mijn lichaam tintelde, hoe het bloed stroomde, hoe sensueel elke beweging was en genoot intens van de rilling die de zweetdruppels die over mijn rug naar beneden liepen teweegbrachten. Ik voelde me een jong veulen. Ik leefde, ik bruiste, ik danste en sprong. Wat, 60?

Dat ik de volgende ochtend als een oude, stramme knol wakker zou ­worden, kon de pret niet drukken.

Na twee uur plofte ik op een stoel en riep lachend uit, hoe heerlijk is dit. “Ja,” antwoordde Geert, “tango doet iets met een mens. Het is beter dan seks.”

In elk geval beter dan slechte seks, dacht ik, maar dat hield ik wijselijk voor mezelf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden