Dinsdag 22/10/2019

Open brief

Iedereen verliest met het verdwijnen van Agenda Magazine

De cover van Agenda Magazine, met Adil El Arbi en Bilall Fallah. Beeld rv

Open brief aan de raad van bestuur van de Vlaams-Brusselse media, aan de bevoegde ministers Sven Gatz en Pascal Smet en aan hoofdredacteur Jeroen Roppe.

Geachte,

Dat ook de Vlaams-Brusselse media een antwoord formuleren op de razendsnelle digitale evolutie en het veranderend mediagebruik valt alleen maar toe te juichen. Toch roept het zopas voorgestelde toekomstplan, waarbij TV Brussel, FM Brussel, Brussel Deze week, Agenda Magazine en Brusselnieuws.be opgaan in het gemeenschappelijke merk BRUZZ, grote vragen op. In het bijzonder slaat het nieuws over het opdoeken van Agenda Magazine in zijn huidige vorm de brede Brusselse culturele sector met verstomming. Dit meertalige uit-magazine is in vele opzichten een waardevol en succesvol verhaal.

Wekelijks gidst Agenda Magazine 200.000 lezers (CIM-cijfers 2014) door het rijke Brusselse cultuuraanbod. Dat lezerspubliek is dankzij de meertaligheid een uitzonderlijke mix van Vlaamse en anderstalige Brusselaars, pendelaars, expats, toeristen en geabonneerde Vlamingen.

Het uitgekiende distributienetwerk in de stad, met 500 pick-up displays die heel zichtbaar opgesteld staan op strategische plekken (metro- en treinstations, cultuurhuizen, bibliotheken, horecazaken, onderwijsinstellingen, drukbezochte openbare ruimtes..) stelt ook kwetsbare bevolkingsgroepen (groepen die niet noodzakelijk hun weg vinden naar het culturele aanbod via de digitale weg), in staat om zich te informeren.

Bovendien is die zichtbare aanwezigheid in printvorm ook voor de digitale media-gebruiker een permanente uitnodiging en herinnering om te proeven van cultuur. Het is een rustpunt en betrouwbare gids tussen al het swipen en scrollen door.

Ook in journalistiek opzicht is Agenda Magazine een unicum; een gedreven team specialisten in de verschillende artistieke disciplines maakt wekelijks een eigenzinnige selectie uit het aanbod, waarbij grote publieksevenementen, opkomend talent en meer avontuurlijke, niche- gerichte events broederlijk naast elkaar staan. Een heel brede invulling van het begrip cultuur, met ook aandacht voor mode, de Brusselse horeca, shops van creatievelingen, nightlife, enzovoort maakt Agenda Magazine heel toegankelijk en laagdrempelig, en spreekt een lezerspubliek van alle leeftijden aan.

Concreet betekent Agenda voor talrijke kleinere spelers uit het culturele veld vaak de enige vitrine in de media. De dag-aan-dagkalender verleent zichtbaarheid aan nog kleinere initiatieven. Zo bedient en activeert Agenda Magazine zowel het brede publiek als de culturele fijnproever, die door het gestaag verschralend aanbod aan culturele berichtgeving in de media steeds minder zijn weg vindt.

De pioniersrol die Agenda Magazine speelt op het vlak van meertalige communicatie kan niet genoeg benadrukt worden. Op een intelligente manier wordt meertaligheid ingezet als middel om gemeenschappen te verbinden en de uitstraling van de Vlaamse cultuur in Brussel te verzekeren. Enerzijds worden interviews met belangrijke Vlaamse artiesten heel vaak in het Engels of het Frans gepubliceerd, anderzijds wordt de Nederlandstalige lezer in zijn eigen taal aangesproken om het bredere Brusselse culturele veld te ontdekken.

Consequent zet Agenda Magazine ook de culturele diversiteit van de hoofdstad in de verf. Welk ander blad pakt met de regelmaat van de klok uit met covers rond artiesten met een migratie-achtergrond? Die op de displays zeer zichtbare covers zijn voor het veelkleurige Brusselse publiek een helder signaal dat diversiteit een kracht en een meerwaarde is. Tegelijk is het een warme uitnodiging om de Brusselse culturele rijkdom te ontdekken.

Als geen ander belichaamt Agenda Magazine de cultuurbeleidvisie van de huidige minister; Agenda Magazine verbindt, internationaliseert, zorgt voor sociale cohesie, verbreedt onze horizon, prikkelt, motiveert, nodigt uit tot participatie en is het kanaal bij uitstek voor de uitstraling van de Vlaamse Gemeenschap in Brussel.

Dat Agenda Magazine een heel sterk merk is, dankzij de jarenlange bezielde inzet van het team Agenda-medewerkers en de volgehouden financiële inspanning van de Vlaamse Gemeenschap en de VGC, bewijst ook het feit dat een indrukwekkend aantal Brusselse culturele organisaties in Agenda investeren via advertenties. Zichtbaarheid in Agenda is vandaag voor de hele culturele sector in Brussel essentieel en evident.

Naar verluidt zal, wat print betreft, een gehalveerde uit-agenda ingevoegd worden in een ééntalig Nederlandstalig magazine. Dit betekent de facto het einde van Agenda, als waardevol journalistiek product, als verbindend element tussen de gemeenschappen en venster op superdivers cultureel Brussel, èn als meest zichtbare en tastbare vitrine voor de Vlaamse culturele instellingen en initiatieven in Brussel.

Deze beslissing treft de kleinere organisaties en de in de hoofdstad constant opborrelende nieuwe culturele initiatieven, die niet beschikken over ruime eigen communicatiemiddelen, in het hart. Maar ook de cultuurliefhebber, de artiesten en de hele sector, voor wie kwalitatieve en toegankelijke cultuurberichtgeving met een breed bereik onontbeerlijk is. Iedereen verliest.

De Brusselse culturele sector wil het behoud van Agenda magazine in zijn huidige vorm bepleiten en vraagt dan ook met aandrang om een gesprek.

Adil El Arbi & Bilall Fallah, WIELS, Sachli Gholamalizad, Ancienne Belgique, Wim Vandekeybus / Ultima Vez, , Brussels Jazz Marathon, Vlaams-Nederlands Huis deBuren, Josse De Pauw, Gökhan Girginol, Beursschouwburg, Tom Lanoye, De Munt / La Monnaie, Zouzou Ben Chikha, Geert van Istendael, Fabrizio Cassol, Anne Teresa De Keersmaeker, Pitcho Womba Konga, Paul Buekenhout, Dorian van der Brempt, Saskia De Coster, Dominique Van Malder, Guy Dermul, Jan Decorte & Sigrid Vinks (Bloet), BRONKS: Veerle Kerckhoven en Marij De Nys, Kaaitheater, Willy Thomas, Jozef Wouters, Les Ateliers Claus, Nabil Ben Yadir, Manu Riche, Jan Goossens / KVS, Rachida Aziz, Kunstenfestivaldesarts, de Roovers, Gie Baguet (Frans Brood Productions), Luc Coorevits (Behoud de Begeerte), De Vaartkapoen, Caravan Production, Dries Douibi / Bâtard, Michael De Cock, Gabriela Carrizo & Franck Chartier (Peeping Tom), Hildegard De Vuyst, Niels Latomme / KRAAK, les ballets C de la B, Remah Jabr, Eric Corijn - hoogleraar VUB, Rolf Quaghebeur / ARGOS, Tinne Bral / Imagine Film Distribution, Fikry El Azzouzi, Frank Vander linden, Peter Verhelst, Koen Peeters, Hugo Bousset, tg STAN,Internationaal Literatuurhuis Passa Porta, SPIN, Filip Tielens, Koen Maes (Brussels Jazz Orchestra), Muziekpublique, Patrick Lenaers (Jeugd en Muziek), Wim Helsen, Marcus Rooman / Gemeenschapscentrum Ten Weyngaert, TRISTERO, Cinema Nova, Jan Lauwers, Grace Ellen Barkey, Maarten Segers en Needcompany, N'Faly Kouyaté & Namun Group, Paul Corthouts, Myriam Van Imschoot, Frederik Sioen, Spookhuisje, Contre Jour, Cesar Janssens, CINEMA GALERIES, Theo Van Rompay, P.A.R.T.S., La Tentation, Bie Vancraeynest (jeugdhuis Chicago), [PIAS], Alex Deforce (On-Point), Ann Olaerts, BE Culture, Théâtre Varia, Manuel Hermia, Botanique, Herman Asselberghs, Jazz Station, Anouk De Clercq, Katja Dreyer, Brukselbinnenstebuiten, Voix de femmes, Skinfama, Zinnema, Bart Van Langendonck, Poppunt, Vardan Hovanissian, Beggars, Emre Gültekin, Couleur Café, Antitapas, Caroline Benelux, Bleri Lleshi, Kultuurkaffee, Linda Teirlinck (Bib Sint-Pieres-Woluwe, Herman van Laar, Maaike Wuyts, Zephyrus Music, Cees Vossen, Théâtre Marni: Joëlle Keppenne, Marie-charlotte Caux, Virginie Roy, Homerecords.be, Wim Embrechts (ART2WORK), VK Concerts, UBU Concerts, David Helbich, Pablo Fernandez Alonso (Europalia), Sabine de Ville (Culture et Démocratie, Wouter Degraeve, Les Brigittines, Benjamin Vandewalle,Daniel Linehan, Hiatus, Fabian Barba, Arco Renz, Kobalt Works, Ula Sickle, Liz Kinoshita, Eleanor Bauer, GoodMove, Kyoko Scholiers, Christine De Smedt, BNA-BBOT, Mylène Lauzon / La Bellone, Myrian Stoffen / Zinneke, Dirk Van Extergem / Offscreen Festival, Piet Maris, Tuur Florizone, Hilde De Visscher, Yves Petry, Nathalie Verstrynghe (Bib Elsene), Anne Tissen, Els Moors, Pieter De Buysser, Eefje Vloeberghs (Bib Sint-Joost-Ten-Node), Stijn Callewaert, Els Patoor, Natham Daens (Black Flower), DJ Lefto, SupAfly Collective, Met-X, Junior Mthombeni, Marie Logie (Auguste Orts), Tania Nasielski, Jeunesses Musicales de Bruxelles-Capitale, vzw Origami Music

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234