Maandag 10/05/2021

DM ZaptFraming Britney Spears

Iedereen heeft de signalen genegeerd. Liever namen we popcorn om te genieten van Britney Spears’ sensationele ondergang

Britney Spears. Beeld VTM
Britney Spears.Beeld VTM

Ewoud Ceulemans zet de blik op oneindig. Vandaag: Framing Britney Spears op Telefacts NU.

Bekijk hier enkele fragmenten uit de spraakmakende documentaire:

“Ze heeft ons nooit gezegd dat we haar met rust moesten laten.” In een verbijsterend stukje televisie waste Daniel Ramos, een van de talloze paparazzi-zonder-scrupules die Britney Spears jaren aan een stuk volgden, zijn handen in onschuld. Net daarvoor zagen we hoe Spears aan een tankstation met een paraplu Ramos’ auto aanviel. Qua signaal dat ze met rust gelaten wil worden, kan dat tellen, lijkt ons.

Het is een van de vele pijnlijke momenten in Framing Britney Spears, de door The New York Times geproduceerde documentaire die Telefacts NU (VTM) donderdag uitzond. In sneltreinvaart wordt Spears’ turbulente loopbaan samengevat, van de iconische videoclip van ‘… Baby One More Time’ tot de steeds luidere protesten van de Free Britney-beweging, een immer groeiende groep fans die zich verzet tegen de bewindvoering door haar vader, Jamie Spears.

Spears lijkt al eeuwen mee te draaien, maar ze is nog altijd maar 39. Sinds haar 27ste heeft ze geen zeggenschap over haar eigen financiën, integendeel: uit haar portefeuille worden de advocaten betaald die moeten vermijden dat Spears weer op eigen benen kan staan: ze zien de bewindvoering eerder als “een businessmodel”, zo blijkt . Het laatste bedrijf van Framing Britney Spears is het meest onthutsende, omdat het inzoomt op een totaal scheefgegroeide constructie waarin een volwassen vrouw onder de duim wordt gehouden door haar vader.

Hoe het zo ver is kunnen komen? Een toxische mix van tabloidcultuur en seksisme (“Laten we even over je borsten praten”), waarbij de zangeres wordt ingepast in oeroude, kwalijke stereotypes: het onschuldige schoolmeisje, de gewetenloze slet, de egoïstische moeder. Tot tweemaal toe barst Spears op tv in tranen uit als ze met zulke karikaturen geconfronteerd wordt. Maar de hele samenleving heeft, net als Ramos, zulke signalen collectief genegeerd. In de plaats daarvan namen we popcorn om te genieten van Spears’ sensationele ondergang.

Eigenlijk heeft Spears al sinds ‘… Baby One More Time’ geen auteurschap over haar eigen levensverhaal: media en maatschappij voerden haar als een marionet op in een slechte, wrede farce. Als ze zelf de touwtjes wilde doorknippen, kapten we haar tot brandhout. Schaamte is hier op zijn plaats.

Ook in Framing Britney Spears moeten we het overigens andermaal stellen met talking heads die Spears’ verhaal in haar plaats vertellen. Dat is een grote tekortkoming, al valt dat gebrek de makers niet te verwijten. De docu eindigt immers met een pancarte – die, zoals een oud-collega van ons opmerkte, om onduidelijke redenen uit de Telefacts NU-uitzending werd geknipt – waarop staat: “The New York Times heeft geprobeerd om Britney Spears rechtstreeks te bereiken om haar te verzoeken mee te werken aan dit project. Het is onduidelijk of dat verzoek haar heeft bereikt.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234