Zaterdag 08/08/2020

Opinie

Hollywood is een vruchtbare bodem voor seksuele jagers

Maureen Dowd.Beeld rv

Maureen Dowd is columniste van The New York Times.

We kunnen onze internetpagina’s niet snel genoeg vernieuwen om de laatste onthutsende onthullingen te zien over seksuele misdragingen en Trump-misdragingen – die op een surrealistische manier rijmen.

Terwijl mannen neergaan, staan vrouwen op. Uit het aantal vrouwelijke kiezers dat afhaakte bij Republikeinse kandidaten in recente verkiezingen in Virginia en Alabama laat zich een enorme genderkloof voorspellen in de verkiezingen van aankomend jaar.

Vrouwelijke Democraten in het Congres hebben besloten dat ze wellicht de president uit het zadel kunnen wippen op grond van zijn zelf toegegeven seksuele 'gedrag'.

Genderapartheid

Met walging las  ik Salma Hayeks opiniestuk in The New York Times (DM 16/12). Het is een relaas van haar nachtmerrieachtige ervaring met Harvey Weinstein in de tijd dat ze probeerde haar Frida Kahlo-film te maken met hem als producent.

Hayek herinnert zich dat ze ‘verloren was in de mist van een soort Stockholmsyndroom’, denkend dat als ze bepaalde compromissen maakte – Weinstein vroeg om een frontale naaktscène met Ashley Judd – hij haar als kunstenaar zou beginnen te zien.

Dat beschreef precies het euvel waar Hollywood al lang aan lijdt. De industrie die helpt ons beeld van vrouwen te vormen heeft last van genderapartheid – Saudi-Arabië op Sunset Boulevard.

Hoewel vrouwen goed zijn voor de helft van de verkochte bioscoopkaartjes, zijn slechts 4 procent van de 100 films met de hoogste omzet van de afgelopen tien jaar geregisseerd door vrouwen. 11 procent van de schrijvers zijn vrouw, 3 procent van de cameramensen zijn vrouw, 19 procent van de producenten en 14 procent van de beeld- en geluidmixers. De kwaliteit van vrouwelijke rollen, ooit zo hoog in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw, is verschrompeld. Vorig jaar speelden vrouwen maar 29 procent van de hoofdrollen.

Hollywood was een verwrongen maatschappij en iedereen wist het. Stereotypen over gender waren in amber gegoten: vrouwen kunnen niet regisseren want het is te riskant om ze grote budgetten toe te vertrouwen; ze worden te emotioneel; ze willen alleen films regisseren waarin mensen praten of, nog erger, huilen; ze hebben niet het gezag om als bevelhebbende generaals over te komen.

Daarom mochten de monsters rondlopen, met het gevoel recht te hebben op menselijke offers, kwetsbare jonge vrouwen die werden geofferd op het altaar van de kunst, ambitie en de kaartverkoop.

Toen ik twee jaar geleden voor een stuk veel vrouwelijke regisseurs, schrijvers en producers interviewde en hun fantastische werk bestudeerde, werd ik kwader en kwader toen ik erachter kwam dat deze vrouwen systematisch werden buitengesloten op grond van belachelijke vooroordelen.

Ik geloofde de vrouwelijke topproducer die me vertelde dat het soms zo primitief was als het gevoel van mannen in Hollywood dat ze niet achter de broek gezeten wilden worden door vrouwen omdat het ze herinnerde aan betuttelende echtgenotes en zeurende moeders.

Er zijn veel goedbedoelende mensen met macht in Hollywood. Maar ze hebben te lang de andere kant op gekeken als het om deze schandelijke verhoudingen gaat. Hayek sloeg de spijker op zijn kop met haar conclusie: "Totdat er gelijkheid is in onze industrie, met mannen en vrouwen die dezelfde waarde hebben in alle aspecten ervan, zal onze gemeenschap een vruchtbare bodem blijven voor seksuele jagers."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234