Zaterdag 16/10/2021

Zes visiesAnn Claes

Hoe we onverkochte kledingvoorraad nieuw leven kunnen inblazen

Een vrouw dost de paspoppen uit in een JBC-winkel. 'Hoe kun je verantwoorden dat je een zomeritem met hoge korting verkoopt midden in de zomer, wanneer je het artikel effectief nodig hebt?', vraagt chief buying officer Ann Claes zich af. Beeld Photo News
Een vrouw dost de paspoppen uit in een JBC-winkel. 'Hoe kun je verantwoorden dat je een zomeritem met hoge korting verkoopt midden in de zomer, wanneer je het artikel effectief nodig hebt?', vraagt chief buying officer Ann Claes zich af.Beeld Photo News

Wat na corona? Zes creatieve ondernemers, artiesten en denkers kijken deze week vooruit, met nieuwe plannen en ideeën. Vandaag: Ann Claes, chief buying officer bij kledingketen JBC.

Als we kijken naar de impact van covid op de wereld, durf ik wel te zeggen dat we behoren tot een sector die stevig door elkaar geschud is door de komst van dit virus. Evoluties en veranderingen die al begonnen waren, zetten in sneltempo door. Duurzaam en lokaal ondernemen won aan belang. We hebben ons eigen land leren kennen door in het binnenland te reizen en hoe je het ook draait of keert: corona heeft ons op een pauzeknop doen duwen.

Toen tijdens de lockdown alle stenen winkels hun deuren moesten sluiten, werd onze webshop, die we in 2013 zijn gestart, onze enige bron van inkomsten. Zoals andere merken moesten we op digitaal vlak een versnelling hoger schakelen. Via een omnichannel-aanpak, waarbij je winkelnetwerk een tandem vormt met de webshop, is dat gezien de omstandigheden aardig gelukt.

Lokaal en duurzaam

De komst van covid heeft ons doen inzien hoe afhankelijk we zijn van spelers uit verre landen. Ook het in het Suez-kanaal vastgelopen containerschip was daar eigenlijk een goed voorbeeld van. Corona heeft ons deze afhankelijkheid in vraag doen stellen en ons opnieuw op zoek doen gaan naar meer lokale alternatieven. Kunnen we in de toekomst weer lokaal gaan produceren? Dat wordt nu allemaal opnieuw bekeken en in vraag gesteld.

De productie van kleding is een gigantisch en complex proces. Het is niet zo eenvoudig om dat allemaal weer lokaal te trekken. Waar we wel lokaal mee aan de slag gaan, is het upcyclen van onze restvoorraden. Voorraden die niet verkocht werden tijdens afprijzingen en stockverkopen, maar wel nog een nieuw leven kunnen krijgen door er een nieuw, uniek kledingstuk van te maken. Binnenkort beginnen we met de creatie van onze eerste geüp­cy­clede trui, met een lokale partner. De lokale ondernemers hebben het in deze tijden niet makkelijk, dus elkaar helpen en duwtjes in de rug geven is essentieel.

Ann Claes, chief buying officer van de kledingketen JBC. Beeld Photo News
Ann Claes, chief buying officer van de kledingketen JBC.Beeld Photo News

Het reisverbod heeft de blik in betekenisvolle mate naar het binnenland verschoven. Zelf reis ik veel voor het werk, en vóór covid kwamen daar in mijn vrije tijd ook nog citytrips bij. Dat laatste wil ik voortaan anders gaan doen. Ik merk dat ik veel meer zin heb om België te (her)ontdekken en om te genieten van al het moois dat hier te zien is.

Een grotere bewustwording van de nood aan duurzaam ondernemen vind ik persoonlijk een van de belangrijkste gevolgen van covid. Het zou goed zijn als we in een ander tempo gaan leven en als ook de mode volgt. In het tempo dat we allemaal een beetje hebben leren kennen in de coronatijd.

De vraag vanuit de modesector om de solden te verschuiven toont hoe scheefgetrokken de situatie is. Hoe kun je verantwoorden dat je een zomeritem met hoge korting verkoopt, midden in de zomer, wanneer je het artikel effectief nodig hebt? De vakanties beginnen op 1 juli; mensen vertrekken in die periode op reis. Dus is het buiten proportie dat je al op 1 juli je zomerkleding in de solden gaat aanbieden, want pas dan komt het moment eraan dat je kunt beginnen te verkopen.

Daarnaast is ook het koopgedrag van de consumenten veranderd. Vroeger kochten de mensen hun kleren enkele maanden of weken op voorhand, maar nu wordt de kleding pas gekocht wanneer ze ze nodig hebben. In die optiek zouden ook de winterkoopjes idealiter verhuizen van begin januari naar begin februari.

Loungewear of revenge fashion

De mode zelf wordt trouwens ook vernieuwd. Door de vele wandeldates en buitenafspraakjes zagen we een daling in de verkoop van rokken, jurken, blouses en andere dressed-up stukken. Homewear doet het dan weer iets beter. Loungewear lijkt me een blijver, weliswaar in combinatie met revenge dressing: comfy outfits doorheen de dag, maar als we uitgaan zal het all the way zijn. Noem het een kleine revival van de roaring twenties.

Last but not least hoop ik dat de dankbaarheid – dankbaar zijn met wat je hebt – niet weggaat. Laten we niet meer kritisch zijn om gewoon kritisch te zijn, maar elkaar positief stimuleren, zodat iedereen kan doen wat hij of zij moet doen. En iedereen, ondernemers, consumenten, maar ook media spelen hierin een rol.

Deze reeks is een samenwerking tussen De Morgen en Flanders DC. Lees nog meer visies van creatieve ondernemers, artiesten of opiniemakers op vijftigvisies.be. Morgen: Hannes Coudenys.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234