Dinsdag 28/01/2020

Opinie

Hoe kunnen we racisme bestrijden als ministers het blijven relativeren?

"Ik ben het beu om elke dag te moeten aanhoren dat zo goed als elke Vlaming een racist is", schreef Liesbeth Homans gisteren in een opiniestuk. Beeld Photo News

Bleri Lleshi is politiek filosoof, jeugdwerker en auteur van onder andere De neoliberale strafstaat (2014) en Liefde in tijden van angst (EPO, 2016).

Liesbeth Homans is het beu om "elke dag te moeten lezen en aanhoren dat zo goed als elke Vlaming een racist is" (DM 19/4). Mensen die dagelijks racisme meemaken zijn het ook beu, mevrouw. Zoals de moslims die onterecht wordt verweten dat ze dansen bij aanslagen en wier religie en gemeenschap wordt gestigmatiseerd bij daden van enkele extremisten

Homans beweert dat ze geen boodschap heeft aan mensen die polariseren, die het wij-zijgevoel versterken en verzekert ons: "In tegenstelling tot bepaalde politici en opiniemakers overstijg ik die polarisering." Met andere politici bedoelt ze waarschijnlijk Bart De Wever en Jan Jambon, de Vlaamse Donald Trump.

Ze staat nog steeds achter haar uitspraak dat racisme relatief is. Wat volgens haar niet polariserend is. Zeggen dat racisme bestaat, is volgens haar wel polariserend en stigmatiserend. Voor Homans betekent aankaarten van racisme dat je elke Vlaming een racist noemt.

Laat ik stout zijn en polariseren op basis van cijfers uit onderzoek en van mijn ervaringen als jeugdwerker. Want minister Homans, racisme bestaat echt, en neen, hiermee zeg ik niet dat elke Vlaming een racist is. Ik denk zelfs dat de meerderheid van de Vlamingen geen racist is. Maar er bestaat wel degelijk racisme, zowel institutioneel als op straat.

Eind vorig jaar getuigden 10 van de 14 leerlingen (allemaal met migratieachtergrond) in een klas 7 kantoor (bso) dat ze na het basisonderwijs zonder overleg met hen of hun ouders richting bso werden verwezen.

Bleri Lleshi. Beeld Thomas Sweertvaegher

Volgens Homans heeft België 'een van de meest democratische onderwijssystemen'. België heeft een goed onderwijssysteem, maar democratisch is het niet. Het PISA-onderzoek (dat door de OESO wordt uitgevoerd) toont dat ons onderwijs een van de meest ongelijke systemen is. Dat wordt ook bevestigd door Unicef.

Cijfers zijn duidelijk. Zeventig procent van de jeugd van Maghrebijnse origine belandt in het bso. Een leerling heeft 95 procent kans om in het aso te zitten als de moeder een universitair diploma heeft, en 80 procent kans om in het bso te zitten als de moeder alleen maar lager onderwijs heeft. In Brussel en Antwerpen verlaat minstens een op vier leerlingen de school zonder diploma. Wat is hier democratisch aan, mevrouw Homans?

Desondanks meent Homans dat we alle kansen bieden aan mensen met migratieachtergrond. Op de arbeidsmarkt misschien? Vraag het aan de jongeren die 30 keer solliciteerden en nooit zelfs maar een antwoord kregen.

Cijfers van Eurostat tonen dat nergens in Europa zo weinig migranten werk hebben als in België. Dit is te wijten aan racisme en discriminatie. Toch heeft de sociale inspectie sedert de invoering van de antidiscriminatiewet in 2007 slechts één proces-verbaal opgemaakt wegens discriminatie op de arbeidsmarkt. Vanzelfsprekend natuurlijk als je ministers hebt die denken dat ze alle kansen bieden en die racisme relativeren, zonder enige spijt.

Ja, mevrouw Homans, racisme is niet relatief en het ontneemt kansen. Als u het beu bent om klachten, onderzoeken en opinies over racisme te lezen, moet u misschien iets anders doen in het leven. Om het racismeprobleem aan te pakken moeten we eerst het probleem erkennen. Iets wat onmogelijk blijkt voor u.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234