Zondag 20/10/2019

Het vliegdossier lijkt erg goed op die andere bagatel die het federale beleid vergiftigde: BHV

Beeld Wouter Van Vooren

Na een relatieve adempauze van twee weken, vat vandaag dan eindelijk de feitelijke vorming van de nieuwe federale regering aan. Dat wordt geen eenvoudige klus, maar het belangrijkste ingrediënt voor succes is aanwezig: de wil om te slagen. Ergens in de herfst mogen we ons dus verwachten aan een regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR.

Die samenstelling blijft communautair onevenwichtig maar de onderlinge samenhang wordt grotendeels bepaald door wie nìet mee aan tafel zit. Het is de lust om eindelijk eens zonder de PS te kunnen regeren die het cement vormt van deze toekomstige coalitie.

Fair enough, hoe stevig met dat cement kan gebouwd worden, zal snel blijken. Veel meer dan gelijk welke besparingsmaatregel, pensioenhervorming of lastenverhoging is er dat ene kleine 'klotedossier' - de term komt van Bert Anciaux, die er als minister ooit bevoegd voor was - die de cohesie van blauw-geel-oranje op de proef zal stellen: het spreidingsplan voor vliegverkeer boven Brussel en omgeving.

Het vliegdossier lijkt erg goed op die andere bagatel die jarenlang het federale beleid vergiftigde: BHV. Het gaat over dezelfde regio, om een juridisch-technisch kluwen met een gerechtelijke deadline en om een betrekkelijk marginaal probleem. Maar het is tegelijk een zwaar beladen dossier dat inwoners uit verschillende gewesten treft en dat door politiek knoeiwerk alleen maar meer onoplosbaar is geworden. Klinkt vertrouwd in de oren na een decennium BHV-gesukkel, niet?

Het bijzondere aan de vlieglawaaikwestie is dat ze in deze Zweedse coalitie de kwetsbare flank van de geïsoleerde MR al meteen blootlegt.

Het verzet tegen het vlieglawaai wordt aangevoerd door mondige actiegroepen met gulle toegang tot Franstalige media waarvan journalisten en publiek ook vaak zelf aan de betrokken rijkere oostelijke kant van de hoofdstad wonen. Die oostkant is traditioneel het wingewest van de MR. Het is de plek waar de MR in een broederstrijd met het FDF is verwikkeld, en waar dat FDF met Brusselse coalitiepartners PS en cdH staat te trappelen om de MR veel pijn te doen.

De MR zal in alle beleidskwesties moeten bewijzen dat ze als enige Franstalige partij haar mannetje kan staan, maar over het vlieglawaai kan de partij zich geen millimeter toegeeflijkheid permitteren, terwijl er ook aan Vlaamse kant amper bewegingsruimte is om de MR hierover een succesje te gunnen. De perceptiemanagers hebben van de windstilte gebruik gemaakt om de 'Zweedse' naam voor de nieuwe coalitie in de markt te zetten, maar een paar ronkende vliegtuigmotoren kunnen volstaan om het beeld van de kamikaze weer op te roepen.

Bart Eeckhout
Chef politiek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234