Dinsdag 02/03/2021
Mohamed Ouaamari. Beeld DM
Mohamed Ouaamari.Beeld DM

ColumnMohamed Ouaamari

Het viel op hoe hard Bart De Wever de nadruk legde op de religieuze achtergrond van deze vluchtelingen

Mohamed Ouaamari is auteur van het boek Groetjes uit Vlaanderen. Zijn column verschijnt tweewekelijks bij De Morgen.

“Voor die Assyrische christenen steek ik mijn hand in het vuur.” Misschien ligt het aan de kerstverlichting die nog steeds ophangt in ’t stad, maar Bart De Wever was afgelopen weekend in een compassievolle bui toen hij in de studio van De zevende dag partijgenoot Theo Francken uit de wind kwam zetten. Volgens hem zou zijn voormalige staatssecretaris in de visa-affaire te hard zijn aangepakt door het parlement. Francken zou juist lof moeten krijgen voor het bevrijden van bedreigde christenen uit de klauwen van IS.

Het viel op hoe hard hij de nadruk legde op de religieuze achtergrond van deze vluchtelingen. Hij noemde ze eerbare en dankbare mensen die goed integreren. Mensen die passen bij onze joods-christelijke samenleving. Hij noemde dit groepje van een honderdtal mensen een aanwinst, in tegenstelling tot de miljoenen vluchtelingen die Merkel naar Europa haalde, van wie we niet weten of ze criminelen, moordenaars of terroristen waren.

Hiermee voedt hij de perceptie dat er twee soorten vluchtelingen en migranten bestaan. Goede christenen die zich vlot integreren versus onbeschaafde moslims die West-Europa in grote getallen overspoelen. In de realiteit zijn de meeste vluchtelingen in Europa christenen, een feit dat haaks staat op het buikgevoel van de Vlaming.

Die Vlaming moet mij niet geloven, maar wel N-VA-lid David Dessin, auteur van het boek God is een vluchteling. Daarin schrijft hij dat de meerderheid van de vluchtelingen in de EU christelijk is; ruim 13 miljoen tegenover 12 miljoen moslims. Een cijfer dat het verhaal van ‘islamitische massa-immigratie’ in een ander perspectief plaatst.

Die obsessie van radicaal-rechtse partijen met de tegenstelling joods-christelijke samenleving en moslims komt onder andere van the clash of civilisations. Het concept dat de Amerikaanse oriëntalist Bernard Lewis in 1990 vermeldt in zijn artikel ‘The Roots of Muslim Rage’ in The Atlantic, waarin hij naar aanleiding van de Rushdie-affaire de islam beschrijft als een globaal probleem.

In dit artikel deelt hij de wereld in twee monolithische blokken: de joods-christelijke seculiere samenleving tegenover de islamitische wereld die de westerse samenleving ten gronde wil richten. Het is dan ook niet toevallig dat de Amerikanen zich ernstig hebben mispakt aan de oorlog in Irak. Toenmalig vicepresident Dick Cheney was een grote fan van Bernard Lewis’ werk en rekende hem tot een van zijn topadviseurs die hem informeerden over het reilen en zeilen in het Midden-Oosten.

Iedereen weet wat de desastreuze gevolgen zijn van dit ingrijpen in Irak. Het land bleek geen monolitisch blok. De sjiieten kregen de macht, soennieten werden uit de machtsstructuren geweerd, wat vervolgens zuurstof gaf aan het ontstaan van Al Qaida in Irak en later de Islamitische Staat.

Het is dan ook bitter dat de retoriek die mee verantwoordelijk was voor de chaos in de Levant voor de N-VA een belangrijk criterium is om vluchtelingen in te delen in gewenst en ongewenst. Terwijl elke vluchteling het recht zou moeten hebben om asiel aan te vragen, zonder beoordeeld te worden op zijn etnische of religieuze achtergrond. En liefst in een beleid zonder malafide tussenpersonen. Want daar ging het uiteindelijk over.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234