Zondag 14/08/2022

STANDPUNT

Het is tijd dat de NMBS-top een vervoersplan uitwerkt dat die naam wel waardig is

null Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren
Bart Eeckhout en Jeroen Van Horenbeek

Van de betreurde Karel Van Miert zijn de woorden dat bij elke ongecontroleerde treinstaking Vlaanderen "staat te verzuren op het perron". Soms vraagt een mens zich af of Vlaanderen niet evengoed staat te verzuren als de trein wél rijdt. Want in dit land rijdt een trein, als hij rijdt, vaak te laat of te vol.

De situatie was al ongeoorloofd ergerlijk, maar ze is er de jongste weken alleen maar op verslechterd. De indruk bestond dat het nieuwe transportplan voor het reizigersvervoer niet bepaald een verbetering is, nu zijn er ook cijfers die dat bevestigen.

Een tevredenheidsenquête van reizigersvereniging TreinTramBus leest als een lange aanklacht. Reizigers ondervinden dat ze met de nieuwe treinregeling minder plaats hebben, langer onderweg zijn en vaker moeten overstappen. Over een aansluiting op het busvervoer willen we het zelfs niet hebben, daar is niet eens over nagedacht door de genieën achter dit vervoersplan.

Het slecht functioneren van de nationale spoormaatschappij heeft een maatschappelijk belang dat het comfort van de reizigers overstijgt. In elk debat over hoe groot de overheid precies mag zijn, is de dure maar in dienstverlening zwaar tekortschietende trein der ergernis de olifant in de kamer. Als duur, inefficiënt, klantonvriendelijk cliché van een overheidsdienst is de NMBS het gedroomde argument van al wie de staat wil uitkleden. Maar ook voor wie gelooft dat een sterke staat nodig is om mensen te beschermen, is het lastig om vol te houden dat deze spoormaatschappij het beste is wat een overheid voor haar gemeenschap kan doen.

Als je de nieuwe enquêtecijfers bekijkt, moet je eigenlijk concluderen dat treinreizigers een geduldig volk zijn dat zich veel ongemak laat welgevallen. Het is tijd dat alle verantwoordelijken de klachten van hun cliënteel met nederigheid behandelen en verhelpen. Dat de bedrijfstop een vervoersplan uitwerkt dat die naam wel waardig is. Dat de politici met juiste investeringen garanderen dat pendelaars tenminste op gewone dagen een zitje vinden vooraleer ze een heilloze symbolenstrijd beginnen over minimumdienstverlening op stakingsdagen. Maar ook dat werknemers mee over efficiëntie durven nadenken zonder meteen een stakingsaanzegging in te dienen.

Op de sociale media ging gisteren het onbedoeld grappig advies rond van de Nederlandse Spoorwegen naar aanleiding van grote vertragingen aldaar: 'Reizigers wordt geadviseerd niet meer met de trein te reizen'. Soms krijg je het gevoel dat dat voor de Belgische Spoorwegen een dagelijks devies is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234