Zondag 25/10/2020
Stavros KelepourisBeeld DM

StandpuntStavros Kelepouris

Het is heel eenvoudig: vrachtwagens horen niet in de schoolbuurt vlak voor de lessen starten

Stavros Kelepouris is journalist van De Morgen.

Hier spreekt een jonge vader. Het type dat op voorhand gezworen had niet in epische lofzangen uit te barsten telkens als zijn kind een kreetje slaakt. Een vader die niet heel zijn leven ongerust zou zijn over hoe kwetsbaar zo’n kind is. Voornemens die tien minuten na de geboorte vrolijk overboord gingen. Voornemens die ook niet snel terug op tafel komen zolang jonge kinderen in het verkeer een vogel voor de kat blijven.

Het nieuws dat in Zwevegem een 12-jarig meisje van de fiets gereden is op een halve hectometer van de schoolpoort, volstaat voor een dozijn koude rillingen over de rug. Wat er verkeerd liep? Een vrachtwagenchauffeur had het briljante idee om vlak voor schooltijd, in een directe schoolomgeving, een inhaalmanoeuvre te maken. Met niet één, maar twee fietsers voor hem, twee vriendinnen op een rij. 

Naast elkaar fietsen was volstrekt reglementair. Net zoals het wettelijk helemaal toegelaten was op die plek in te halen. Je hoeft weliswaar geen IQ van 130 te hebben om te zien dat zoiets aan het waanzinnige grenst. Hoeveel tijdswinst zou een vrachtwagen – die nu eenmaal niet snel optrekt – kunnen boeken op 50 meter? Twee seconden? Drie?

Cynisch is het wel. Net nu een drukke bus nemen door Covid-19 een risicovolle onderneming is, moeten ouders vaststellen dat het misschien wel nog altijd veiliger is dan hun kind op de fiets zetten in de hoop dat ze nergens onder de wielen draaien van een ongeduldig voertuig.

Het is heel eenvoudig: vrachtwagens horen niet in de schoolbuurt vlak voor de lessen starten. Klaar, af, helder. In het uitzonderlijke geval dat zwaar verkeer niet geweerd kan worden, moet het zich schikken naar de zwakste weggebruikers. Dat betekent: niet inhalen, stapvoets rijden, afstand houden, en desnoods uzelf een pluim geven dat door uw minieme oponthoud geen kinderen gestorven zijn. Natuurlijk kan de overheid leerlingen beschermen met inhaalverboden, fietsstraten en gescheiden fietspaden rond de school. Tot die overheid haar verantwoordelijkheid neemt, is een dosis vanzelfsprekende voorzichtigheid een goedkoop alternatief.

De discussie mag daarna ook uitgebreid worden naar de rest van de rijbaan. Iedereen die in een Vlaamse stad op de fiets stapt, weet dat hij vogelvrij verklaard wordt door brokkenpiloten die koste wat het kost een riskante inhaalbeweging maken terwijl enkele tientallen meters verder het licht op rood staat. Te veel mensen in het aan de auto verknochte Vlaanderen zien fietsers vooral als lastpakken die hen verhinderen sneller in de file te gaan staan.

Geachte minister Lydia Peeters, geachte burgemeesters, geachte automobilisten: tot u spreekt een jonge vader. Ik zou graag over luttele jaren mijn dochter op een fiets willen kunnen zetten zonder daarbij fatale scenario’s in te calculeren. Behoort dat tot de mogelijkheden?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234