Donderdag 20/06/2019
Beeld rv

Standpunt Bart Eeckhout

Het Gentse experiment toont aan dat politieke durf wel degelijk beloond wordt

Bart Eeckhout is hoofdredacteur bij De Morgen.

Goed nieuws uit Gent. Een nieuwe evaluatie van het ingrijpende mobiliteitsplan ontkracht opnieuw alle voorspellingen over economische rampspoed. De leegstand wordt juist teruggedrongen, buurten bloeien op, ruimer dan de ene winkelstraat waar het altijd al over de hoofden lopen was. Sommige detailhandelaars hebben het inderdaad lastig, maar dat heeft veeleer te maken met harde internetconcurrentie dan met het terugdringen van de auto.

Eerder was al bekend dat het circulatieplan voor gezondere lucht zorgt in de stad. Uiteraard zijn er verbeterpunten en verdienen die de nodige aandacht. Toch mag nu stilaan definitief besloten worden: dit erg betwiste mobiliteitsplan is een goede zaak voor Gent.

Van Parijs tot Kopenhagen

Dat is helemaal niet zo verrassend. In Leuven werd op kleinere schaal een gelijksoortige operatie doorgevoerd, en ook dat ging prima. In Europa en daarbuiten zijn er steden genoeg – van Parijs tot Kopenhagen, en van Sevilla tot Helsinki – die al veel langer in de praktijk aantonen dat economische heropleving, verbeterde levenskwaliteit en autoluwte hand in hand gaan. Mocht dat in Gent niet het geval geweest zijn, zou dat dus eigenlijk groter nieuws geweest zijn.

Bij de voorbije lokale en nationale verkiezingen zijn de groene architecten van het Gentse mobiliteitsplan beloond voor hun visie en doorzettingsvermogen. Toch mogen zij en hun coalitiegenoten niet op hun lauweren rusten.

Slachtoffer van hun succes

Wat de buitenlandse voorbeelden ook aantonen, is dat steden het slachtoffer kunnen worden van hun eigen succes: publieke evenementen en toerisme kunnen de leefbaarheid op hun beurt onder druk zetten. De vernieuwde aantrekkingskracht van de binnenstad kan de woonmarkt ontwrichten. In Gent zijn van beide fenomenen nu al waarschuwingssignalen merkbaar. Als Gent zijn faam van vooruitstrevend stadsgewest wil blijven waarmaken, worden die signalen maar beter opgepikt.

Het succes van het Gentse mobiliteitsplan – in de praktijk en in de politiek – is van belang voor het hele bestuurlijke systeem. Door de tendens van permanente campagne gaat in de Wetstraat veel tijd en energie verloren aan tactiek en onderlinge na-ijver. Belangrijke, lastige maatregelen worden geschrapt (rekeningrijden), uitgesteld (betonstop) of slecht uitgelegd (langer werken), uit angst voor de toorn van de kiezer.

Politieke durf

Het Gentse experiment toont aan dat politieke durf wel degelijk beloond wordt, als het hand in hand gaat met verantwoordelijkheid, empathie en luisterbereidheid. Het is goed mogelijk dat de burger juist verontwaardigd raakt door het teveel aan intern gekonkel en gekibbel. Het zou zelfs niet eens onterecht zijn.

Ook vandaag kan je met goed recht voor of tegen het Gentse verkeersplan zijn. Maar je kan niet zeggen dat het niet uitmaakt, dat het in de politiek allemaal één pot nat is. Dat is het namelijk niet. Dat dat nog eens helder aangetoond wordt, is winst voor het hele democratische bestel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden