Zaterdag 18/09/2021
null Beeld DM
Beeld DM

ColumnJulie Cafmeyer

Het genot van shoppen: stoffen, kleuren en ontwerpen als wapen tegen de afvlakking

Julie Cafmeyer is columnist.

Sinds ik wat meer begin te verdienen, koop ik mijn kleren in boetieks. Er zit een genot in het kopen van kledij. Dat is de fun: je kan kleren dragen die een visie uitstralen, een idee, een geschiedenis.

De boetiek waar ik vaak ga, wordt uitgebaat door twee vrouwen. Chantal is een zestiger, Julie is een veertiger. Doorheen de jaren leerden ze mijn lichaam kennen, mijn liefdesleven en mijn ambities. Dit verheft shoppen tot een ritueel. Ik vertel hen in welke mood ik ben en zij doen suggesties. Elke keer proberen ze aan te voelen wat ik wil dragen, hoe ik mezelf kan uitdrukken. Als iets niet past of als ik me dik en lelijk voel, wordt het drama in de paskamer opgevangen door professionele peptalk.

Ondertussen ontmoet ik andere vrouwen die naast me staan te passen. Via onze spiegelbeelden kijken we naar elkaar in onze nieuwe outfits. De boetiek wordt een ontmoetingsplek waar vrouwen van verschillende generaties intiem zijn met elkaar. Ze gaan op zoek naar hoe ze zichzelf aan de wereld willen tonen. Ze zien elkaar transformeren in nieuwe ontwerpen. Ze geven elkaar raad, proberen elkaar mooi te maken, sporen elkaar aan om eens iets gewaagds te dragen.

In deze crisis zijn het de kleine ondernemers die het hardst worden getroffen. Als zij elke keer hun winkel moeten sluiten bij stijgende besmettingen, zijn zij de eersten die failliet gaan. Zo komen we mogelijk terecht in een wereld waarin binnenkort alleen nog ketens zijn. Als deze ketens ook sneuvelen, rest ons alleen nog het onlineshoppen.

Een overheid kan ervoor kiezen om de kleinere niet-essentiële winkels te allen tijde open te laten. Mensen kunnen dan veilig en op afspraak winkelen. Voordeel is dat de persoonlijke aanpak van een kleinere winkel (her)ontdekt kan worden. Shoppen hoeft geen hersendode, oppervlakkige activiteit te zijn. Het kan een beleving zijn. Niet alleen voor de geprivilegieerden die nog geld verdienen, maar voor iedereen. Ook tweedehandswinkels kunnen floreren in een tijd waar iedereen opruimt en dingen weggooit.

Solange Knowles reflecteert in Harper’s Bazaar over hoe ze het voorbije jaar plezier vond in het midden van een crisis. Ze brengt onder meer een ode aan jezelf opkleden. “The ritual of dressing up can literally shift how we see ourselves in the moment, and express beauty which in return makes us project more beauty in the world.”

Stoffen, kleuren en ontwerpen als wapen tegen de afvlakking.

Toch wordt er in deze tijden van survival bijzonder weinig voor schoonheid gepleit. Het beleid kiest ervoor om alles wat te maken heeft met ‘fun’ tot een taboe te maken. Onze hang naar plezier, troost en ontmoeting wordt hardnekkig ontkend. Is dat de reden waarom er zoveel blijft mislopen?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234