Dinsdag 18/06/2019

opinie

Het enthousiasme van een hele generatie millennials is amper te temperen na het zien van de nieuwe teaser van 'The Lion King’

Links de tekenfilm uit 1994, rechts de live-actionfilm van ‘The Lion King’. Beeld RV/Disney

Ewoud Ceulemans (26) is journalist bij deze krant.

Anderhalve minuut: soms is er niet meer nodig om een hype aan te wakkeren. Disney loste donderdagavond de teaser van The Lion King, en het internet werd gek. Ik overdrijf misschien een klein beetje als ik zeg dat een hele generatie millennials – een categorie waartoe ik mezelf, zij het met enige schroom, ook reken – nu zit af te tellen naar half juli, wanneer het koninklijke gebrul van Simba en Mufasa opnieuw door de bioscoop zal schallen. Maar nu we een heel klein beetje weten hoe die nieuwe film eruit zal zien, is het enthousiasme van mezelf en mijn generatiegenoten nauwelijks te temperen.

(Lees verder onder de video.)

Voor zij die in de war zijn: het gaat niet om de iconische tekenfilm uit 1994, maar de live-action remake die komende zomer door de bioscoop zal brullen. (U moet ‘live-action’ daarbij met een korreltje zout nemen: de volledige cast uit de nieuwe The Lion King komt rechtstreeks uit de computer. Maar de leeuwen en gnoes zien er ditmaal wél levensecht uit.) Sinds enkele jaren is dat de strategie van Disney: steek klassiekers als Beauty and the Beast, Cinderella en The Jungle Book in een nieuw, modern jasje en laat iedereen die met die films is opgegroeid opnieuw langs de bioscoopkassa passeren. Dumbo en Aladdin komen er ook aan.

Je kunt dat een cynische strategie noemen. Cinderella en Beauty and the Beast waren weinig memorabel, maar brachten wel geld in het laatje. Die laatste film overschreed wereldwijd zelfs de kaap van een miljard euro aan box-office-inkomsten. Laten we daar dus niet flauw over doen: de nostalgie-opwelling in het Huis van de Muis vloeit vooral voort uit dollarhonger. Fans van het origineel nemen hun kinderen mee naar de bioscoop, tieners van tegenwoordig gaan ook kijken, en zo slaat Disney drie generaties in één klap. Tel uit je winst. 

En toch is het enthousiasme voor deze remake
 te begrijpen. Want The Lion King – of De Leeuwekoning (sic), zoals er op de hoes van mijn in het Nederlands gedubde VHS-kopie stond – is geweldig, fantastisch, majestueus: de meest perfecte tekenfilm die Disney ooit heeft afgeleverd. Vraag het maar aan eender wie die in de nineties opgroeide.

In de vroege jaren 90 - toen ze met Beauty and the Beast, Aladdin en The Hunchback of Notre-Dame het ene pareltje na het andere produceerden – wist Disney immers ook al hoe je kinderen én hun ouders naar de cinema kon lokken. Voor The Lion King hebben ze simpelweg een stukje wereldliteratuur gepikt – de plot trekt verdacht veel op die van Shakespeares Hamlet – en ingekleurd met vlot meezingbare liedjes en kindvriendelijke protagonisten. Scar? Geweldige slechterik. Timon en Pumbaa? Hilarisch duo. Leeuwen als hoofdpersonages? Daar is elk kind voor te vinden. 

En dan was er nog Nala, de love interest. Ha, Nala. U vindt mij misschien een griezel, maar de steelse blikken die deze getekende leeuwin Simba toewerpt, staan in mijn romantische geheugen gegrift. En de oudere generatie kon dan weer net iets meer lezen in dat speelse likje op Simba’s wang. Ik zei het al: Disney maakt het voor alle leeftijden interessant.

In de nieuwe Lion King spreekt Nala met de stem van Beyoncé. Millennials zien de heimwee naar hun jeugd en hun moderne idolen in één personage samengevoegd. Briljante marketingtruc, natuurlijk: neem een oude succesformule (The Lion King) en voeg er iets hips (Beyoncé) aan toe. Maar verdorie: het werkt. Plots heeft de monarchie weer toekomst. Toch als het over leeuwen in de bioscoop gaat.

Ironie

De ironie van dat alles? In die teaser van anderhalve minuut kom je bitter weinig te weten. De meeste personages zijn nog niet eens in beeld gekomen: de intro van het origineel wordt eenvoudigweg gerecycleerd. Het getuigt niet van bijster veel eigenzinnigheid, maar eigenzinnigheid brengt dan ook weinig op voor Mickey Mouse. En die opkomende zon en Afrikaanse gezangen voeren je terug naar onbekommerde jeugdjaren, toen je antwoord op de vraag ‘Wat wil je later worden?’ simpelweg ‘Simba’ was. Ja, Disney klopt geld uit onze zakken. Maar nu en dan ze geven ons ook een beetje magie van weleer terug. Lang leve de koning! En de koningin!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden