Vrijdag 24/09/2021
null Beeld DM
Beeld DM

StandpuntBart Eeckhout

Het echte debat zal over de ‘salariswagenuitstap’ moeten gaan. Dat debat moet nog altijd beginnen

Bart Eeckhout is hoofdredacteur.

‘The first cut is the deepest.’ De eerste stap is de belangrijkste. Het akkoord dat de regering-De Croo gesloten heeft over de vergroening of ‘elektrificatie’ van de salariswagens zit nog veraf van het door velen gewenste einddoel: minder files, minder verkeersonveiligheid, meer klimaatzorg, eerlijker belastingsysteem. Toch is dit eerste compromis niet onbelangrijk.

Het akkoord heeft aan de oppervlakte alvast de verdienste dat het er is. Ongeveer elke week wordt over de bont gekleurde federale coalitie voorspeld dat ze op een finaal conflict afstevent. Toch weet deze regering voorlopig elke klip te vermijden, in tegenstelling tot haar voorgangers die desnoods zelf eerst een gracht groeven om er toch maar zeker in te kunnen rijden.

Met name minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) is er al tot twee keer toe in geslaagd een netelig fiscaal dossier in alle rust te ontmijnen. Van Peteghem is niet het type tafelspringer, maar het land kan wel wat politici gebruiken die het verwerven van een fanbase middels aangebrande Facebook-posts niet als enig einddoel zien.

Belangrijker is dat met dit vergelijk een eerste steen verschoven wordt in een voorheen onbeweeglijk ‘rotdossier’. Neen, aan het nogal unieke Belgische systeem om sommige werknemers ten dele te verlonen met een auto in plaats van met (zwaar belast) extra loon komt nog geen einde. Het einde is zelfs nog lang niet in zicht. Maar op zijn minst wordt dat salariswagenpark toch al vergroend. Noodgedwongen zal de grotere populariteit van elektrische en andere ‘groene’ wagens ertoe leiden dat het land ook infrastructureel de bocht maakt naar minder fossiele mobiliteit.

Daar zit evenwel ook het grote tekort. De blijvende gulle fiscale regeling voor (ecologische) salariswagens lijkt op een genereuze subsidiëring van de omslag naar een elektrisch autopark die er sowieso had moeten komen. De vraag is dan of dit zoveel belastinggeld waard is. Zeker, de salariswagenkwestie is een politiek-emotioneel kluwen van verworven rechten en verwachtingen aan de ene kant, en terechte kritiek over ongelijkheid aan de andere. Dat doof je niet uit in een handomdraai.

Maar houdbaar is dit systeem niet. De autoconstructie- en leasesector zal blij zijn dat dit akkoord het merkwaardige principe van in wagens uitbetaalde salarissen nog minstens tien jaar betonneert. Toch is dat juist de grote zwakte van dit akkoord. De oplossing voor de genoemde mobiliteitsproblemen blijft uit: de files worden niet kleiner, het verkeer niet minder druk en onveilig, de oneerlijke bevoordeling van werknemers in de midden- en hogere klasse blijft bestaan en zelfs over het gunstige effect op klimaat en milieu is discussie mogelijk.

Dit akkoord heeft de verdienste dat het het debat over de salariswagens wat politieker en concreter maakt. Maar het echte debat zal toch over de ‘salariswagenuitstap’ moeten gaan. Dat debat moet nog altijd beginnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234