Zondag 20/09/2020
Raar dat mensen die toch alle truken van de mediafoor zouden moeten kennen, zich zo laten rollen en trollen.Beeld DM

ColumnMark Coenen

Het drama van de bekende Vlaming: wie het niet is, wil het worden. Wie het is, zit ermee

Mark Coenen gaat op wandel met de week.

De onverkwikkelijke saga van de blote bekende Vlamingen is de uit de hand gelopen en dus foute eenentwintigste-eeuwse versie van de Decamerone, maar dan digitaal. En dus jammer genoeg voor altijd in de cloud: de beelden zitten nu al voorbij Mars.

In het meesterwerk van Boccaccio worden de verhalen verteld van drie mannen en zeven vrouwen die op de vlucht zijn voor de pest in middeleeuws Florence. In quarantaine verblijvend vertellen zij elkaar verhalen vol humor en spot en lichte erotiek.

Het boek boeide generaties, en ­Chaucer baseerde er zijn Canterbury Tales op: ik zie dat met deze versie niet echt gebeuren. En maar goed ook. De zwarte dood heet vandaag corona, en het internet bestond in de veertiende eeuw nog niet: dat zijn zowat de enige verschillen, naast het feit dat de WhatsApp-filmpjes geen hoogte­punten zijn.

Niet in de filmgeschiedenis en al zeker niet in de geschiedenis, zullen we maar zeggen. Terwijl het boek een meesterwerk is.

Velen melden met – gelukkig tijdelijke – blindheid geslagen te zijn door de ­expliciete scènes van mensen die ze alleen nog maar in aangeklede toestand hebben gezien. Die grote morele verontwaardiging lijkt mij zeer overdreven voor een generatie waarvan de meesten al voor hun zestiende verjaardag kennis hebben gemaakt met de wondere wereld van de internet­porno die na twee welgemikte klikken op eender welk scherm floept.

Het komt natuurlijk alleen omdat de personages in de filmpjes elke dag op radio en tv komen – elk woord dat je hiervoor gebruikt heeft een double entendre, om het maar eens op zijn Frans te zeggen.

Als men zijn aanminnige en hulpvaardige buurvrouw zou tegenkomen in een zelfbevlekkende scène op ­YouPorn, zou de ontzette reactie even groot zijn, maar de verontwaardiging niet: die geraakt de straat niet uit, omdat niemand de buurvrouw kent.

Het drama van de bekende Vlaming: wie het niet is, wil het worden, wie het is, zit ermee. Na je eigen initieel lacherige reactie voel je zelf snel de gêne: wat men in beeld doet is hun zaak, maar door de razend­snelle verspreiding breidt de schandvlek zich uit tot in de oudste gsm’s.

Wat een ellende voor zij die dit meemaken, brom je dan zacht, daarbij ook denkend: de oen die dat in een Whats­App-groepje zette is qua oen de grootste oen sinds de uitvinding van de oen in 1302.

En zij die daar toestemming voor gaven ook: raar dat mensen die toch alle truken van de media­foor zouden moeten kennen zich zo laten rollen en trollen. Groepsdruk: ook BV’s zijn daar niet tegen opgewassen blijkbaar.

Er is wel kordaat tegen opgetreden, wel pas na een veel te lange aarzeling in het begin van de crisis vorig weekend, maar de klacht van Van Samang en de duiding van Dalle zijn de beste campagne tegen dat soort malafide praktijken ooit.

Dat is dan ook het enige positieve.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234