Maandag 22/07/2019

Standpunt

Het circulatieplan in Gent is een succes, maar moet niet meteen heilig verklaard worden

Bart Eeckhout Beeld Eva Beeusaert

Bart Eeckhout is opiniërend hoofdredacteur. 

Uit metingen van de Vlaamse Milieumaatschappij blijkt dat het Gentse circulatieplan de luchtkwaliteit in de stad flink verbetert. Op alle meetpunten is de evolutie significant. Gemiddeld genomen verbetert de luchtkwaliteit in Gent dubbel zo sterk als in de rest van Vlaanderen.

Dat mag je gerust een spectaculair resultaat noemen. Dat de rechtse oppositie dat succes gloedvol blijft bestrijden, is misschien consequent maar niet per se verstandig. Gezonde lucht is geen linkse hobby.

De Gentse oppositie werpt op dat de statistieken maar de helft van het verhaal vertellen. Nergens is de lucht zo zuiver als in een verlaten stad, klinkt het. Het vaak terugkerende doembeeld dat het verkeersplan van Gent een economische woestijn maakt, blijkt evenwel moeilijk met feiten te staven.

DM Zapt

Handig: krijg nieuws uit Gent via WhatsApp

1. Voeg De Morgen toe aan uw contacten, met het nummer 0474 74 10 25

2. Open WhatsApp en stuur ons het bericht GENT AAN

3. Klaar! U ontvangt nu het laatste nieuws uit Gent.

Hoe werkt het precies?

Hand in hand

Zeker, er is leegstand, maar die is er evenzeer in andere centrumsteden en heeft meestal andere, structurelere oorzaken, zoals de toename van onlinewinkelen. Buitenlandse voorbeelden tonen aan dat in verkeersluwe binnensteden leefbaarheid en handel juist hand in hand gaan.

Integendeel zal Gent erover moeten waken geen slachtoffer te worden van het eigen succes, door de druk op de woonmarkt. Anders rest een toekomst als citymarketing- en shoppingcentrum, met de bewoners op het achterplan. Ook voor dat risico zijn er buitenlandse voorbeelden genoeg te vinden.

Het circulatieplan moet dus niet meteen heilig verklaard worden. In een aantal specifieke straten heeft de ingreep verregaande gevolgen. Het grootste pijnpunt blijft het openbaar vervoer. Dat is, net als in Antwerpen, ontoereikend. Laat dat nu uitgerekend niet de bevoegdheid zijn van het lokale bestuur, maar van de Vlaamse overheid. Toevallig nu belooft minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) dat Gent op een beetje meer zal mogen rekenen. We zullen zien.

Status quo

Hoe dan ook is het ecologische succes van het verkeersplan een opsteker voor politici (en burgers) die zich niet wensen neer te leggen bij de status quo. Voor bestuurders die de erg eerbare ambitie hebben om een steen in de rivier te verleggen. En die bereid zijn daarvoor politieke risico’s te nemen. Om een populaire politieke slogan te lenen: de verandering werkt.

Dat wil niet zeggen dat het progressieve Gentse gemeentebestuur daarom nu zeker is van een vlotte herverkiezing in oktober. In de politiek blijft er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Zal het uittredende bestuur gelijk krijgen van de kiezer? Afwachten.

Met het circulatieplan heeft het Gentse gemeentebestuur (en met name Groen en sp.a) wel een gedurfde keuze voor leefbaarheid en verkeersveiligheid gemaakt. Het is een scherpe keuze, die de gestelde doelen waarmaakt en de inhoudelijke verschillen helder maakt. In een vermoeid democratisch bestel, waar de klacht dat het ‘allemaal dezelfden’ zijn vaak opklinkt, is dat een grote winst. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden