Maandag 06/12/2021

Interview

"Het buitenland beseft stilaan dat er zoiets is als de Vlaamse film"

Pierre Drouot. Beeld Bob Van Mol
Pierre Drouot.Beeld Bob Van Mol

Met Lee & Cindy C komt volgende week alweer een Vlaamse film uit. Maar achter de schermen borrelt de onrust op, de sector vreest de gevolgen van de besparingen. De fundamenten zijn echter stevig genoeg, zegt Pierre Drouot (71), nog twee jaar langer baas van het Vlaams Audiovisueel Fonds. "De Vlaamse film zal wel overleven."

Als de overheid ons allen wil overtuigen dat langer werken best kan, moeten ze misschien Pierre Drouot opvoeren als voorbeeld. 71 is hij ondertussen, maar op pensioen gaan staat niet in zijn woordenboek. Zijn mandaat bij het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) werd met twee jaar verlengd, en Drouot is vast van plan de rit tot eind 2017 helemaal uit te zitten.

"Ik amuseer me. Daarom heb ik niet getwijfeld om er nog twee jaar bij te doen. Op mijn leeftijd is de vraag of ik nog helder kan denken en energie genoeg heb om te werken zoals ik wil. Het antwoord is ja. Maar als ik of mijn omgeving zou voelen dat dat niet meer zo is, stop ik. Mijn medewerkers weten dat ze me dat kunnen zeggen."

Veel tegenkanting om Drouot nog wat langer het VAF te laten leiden was er ook niet. Sinds hij er in 2005 aan het hoofd kwam, slaagde hij er mee in om de Vlaamse fictiesector uit te bouwen. In eigen land, maar stilaan ook over de landsgrenzen heen. Geen week gaat nog voorbij zonder dat een regisseur of acteur de stap naar het buitenland zet. De Vlaamse fictie is een keurmerk in het buitenland, luidt het dan. Goeie pr is het zeker, maar volgens Drouot klopt het ook echt.

"Ik heb de tijd gekend dat een Vlaamse film meestal vergif was voor de ticketverkoop. Dat is veranderd. De sector bouwt steeds verder, en het buitenland beseft stilaan dat er zoiets bestaat als de Vlaamse film. Maar dat doe je niet van de ene op de andere dag. In Denemarken, dat nu zo geroemd wordt, hebben ze ook lang moeten investeren om het niveau van vandaag te halen. Hoeveel mensen kennen al die reeksen die aan The Killing voorafgingen? Zo zijn wij samen met de sector ook bezig. Stap voor stap, rustig en volhardend."

Het VAF krijgt door de besparingen 1,7 miljoen euro minder van de Vlaamse regering. Brengt dat die groei in gevaar?
"We hebben beslist de besparing niet op het Media- en Gamefonds te verhalen. De filmafdeling draagt alles, maar ik denk dat we dat zullen overleven. De fundamenten zijn stevig genoeg. Bovendien heeft de regering ons het perspectief gegeven dat het na twee jaar beter zou zijn. Laat ons hopen dat het zo is."

Is het erg dat er door de besparingen minder films gemaakt worden? Misschien zijn er nu te veel.
"We kunnen meestal tien à elf Vlaamse speelfilms per jaar ondersteunen. Denemarken, dat je als land goed kunt vergelijken met ons, maakt 25 films per jaar. Het negatieve daaraan is dat die films elkaar kunnen kannibaliseren, maar de kansen zijn groter dat je een paar heel grote films maakt die ook in het buitenland potten kunnen breken."

Kan de kwaliteit van de Vlaamse films niet verbeteren als u bijvoorbeeld nog negen films steunt?
"Minder films met meer budget maken is niet de oplossing. Je hebt ook een bepaald volume nodig om de mensen ervaring te laten opdoen. En we hebben ook een verantwoordelijkheid tegenover de filmstudenten. Aan de vijf filmscholen studeren elk jaar meer dan tachtig filmmakers af. Bovendien is er geld te vinden in België voor het soort cinema dat we maken. Via het VAF, de tax shelter of andere steunmaatregelen."

Buitenlandse films of tv-series hebben wel fors grotere budgetten. Eén aflevering van The Bridge kost 1,3 miljoen euro, meer dan het dubbele van wat een prestigereeks hier kost. Verschillende producenten pleiten ervoor dat het Mediafonds scherpere keuzes maakt en minder reeksen meer geld geeft.
"Ze pleiten allemaal voor scherpere keuzes als zij de ontvanger van dat geld zijn. Maar je moet eens vragen of ze nog hetzelfde denken als ze er niet bij zijn. En als je een reeks minder maakt, op welke zender is dat dan? De audiovisuele sector is een ecosysteem en je moet dat gezond houden. Je moet voor kwaliteit kiezen, maar je moet ook zorgen dat niet alles naar één partij gaat. Op die manier creëer je een systeem dat leefbaar is voor iedereen. Dat is onze opdracht."

Pierre Drouot. Beeld Bob Van Mol
Pierre Drouot.Beeld Bob Van Mol
Pierre Drouot. Beeld Bob Van Mol
Pierre Drouot.Beeld Bob Van Mol

"Toen ik Bert Anciaux (minister van Cultuur toen Drouot in 2005 bij het VAF begon, JDB) vroeg wat mijn opdracht was, zei hij één klein ding. "Pierre, een brede waaier." Caroline Strubbe dus, en Fien Troch en Bas Devos, maar ook Jan Verheyen. Hij speelt evenzeer mee in dat ecosysteem. Hij maakt films met veel vakkennis en talent. Ik ben heel benieuwd naar zijn Kampioenen-film om die te vergelijken met de vorige. Ons economisch filmfonds Screen Flanders ondersteunde deze film."

Ik kan niet vergelijken, want ik heb de eerste niet gezien.
"Ik ook niet. (lacht) Maar Jan is een vakman. Hij kan acteurs regisseren, een ploeg enthousiasmeren en een camera neerzetten."

Het Mediafonds, dat tv-fictie ondersteunt, heeft een budget van zo'n 6,5 miljoen euro. Een belangrijk deel daarvan komt van de distributeurs. Zal Telenet geld blijven stoppen in dat fonds? Het kan evengoed rechtstreeks in fictiereeksen voor VIER investeren.
"Ik vrees dat als het uitvoeringsbesluit bij het decreet dat hen verplicht te investeren in tv-reeksen niet wordt herschreven, ze niet meer via het Mediafonds zullen werken. Niemand kan hen daartoe verplichten. Ze kunnen in principe zelf kiezen in welke reeksen ze investeren, net zoals Proximus dat nu al doet."

"Screen Flanders (economische overheidssteun voor producties die in het Vlaamse gewest gedraaid worden, JDB) moet in 2015 een miljoen euro extra inleveren. Dan blijft er nog 3,5 miljoen euro over. Maar ik heb goede hoop dat we dat kunnen terugdraaien voor 2016. Een miljoen euro van Screen Flanders is immers goed voor minimaal vijf miljoen euro extra investeringen in het Vlaams Gewest."

"Ik denk ook dat een sterke VRT de commerciële sector verplicht om te presteren. Die moet zich meten met de VRT. In Italië zie je wat de gevolgen zijn van een zwakke publieke omroep. Maar we moeten nog zien wat de impact is van de besparingen daar. Hier heeft men de VRT nooit verplichtingen opgelegd om te investeren in fictie. Quota zijn er niet. We zullen zien hoeveel ze bereid zijn te spenderen aan fictie. Gelukkig zijn er nog twee andere commerciële zenders die beslist hebben om fors te investeren in fictie."

Kortom, de sector moet zich niet te veel zorgen maken? "Ongerustheid is gelinkt aan een drang naar perfectie, naar een ideale toestand. Dat is logisch. Anders val je in slaap. Op zich is dat dus niet erg."

Hoe moeilijk is het om als een diplomaat steeds te proberen iedereen te vriend te houden?
"Ik voel me geen diplomaat. En geloof me, ik ben geen diplomaat. Mijn DNA is helemaal anders. Maar ik moet me gedragen. Als producent kies je wat je doet en met wie je werkt. Totale subjectiviteit. Dit is iets helemaal anders. Als de intendant zich niet gedraagt, zou de sector de rekening betalen omdat de dotatie bijvoorbeeld verlaagd wordt."

Pierre Drouot. Beeld Bob Van Mol
Pierre Drouot.Beeld Bob Van Mol

"Ik en mijn collega's bij het VAF werken opdat de sector in de best mogelijke omstandigheden kan werken. Dat is onze taak. Daarom zorg ik er ook altijd voor dat we goed kunnen samenwerken met onze voogdijministers. Je moet hen respecteren en correct zijn. Ik heb dat gedaan met Bert Anciaux, met Joke Schauvliege, met Ingrid Lieten en nu met Sven Gatz. Ze moeten een positief gevoel hebben als ze je steunen."

U wordt nooit kwaad?
"Je moet soms al eens op je tong bijten. (lacht)"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234