Dinsdag 15/10/2019

Standpunt

Het Brusselse kanaalmuseum, symbool van sabotagefederalisme

Bart Eeckhout. Beeld Eva Beeusaert

Bart Eeckhout is opiniërend hoofdredacteur van deze krant. 

Ooit leek het een prachtig idee. Laten we Brussel een nieuw en ambitieus museum voor hedendaagse kunst geven. Laten we dat museum inrichten in de kanaalzone, een buurt die wel een opkikker kan gebruiken. Laten we die kans benutten om de bestaande en uitstekende collectie van het Koninklijk Museum weer te ontsluiten uit de kelders waar ze nu staat te bestoffen en te beschimmelen.

En, warempel, de droom leek werkelijkheid te gaan worden, toen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een iconische locatie aan het kanaal aankocht.

Scheve dromedaris

Maar helaas. Van de oude Gaston Eyskens leerden we al dat als je een prachtig paard door een ministerraad laat stappen er een scheve dromedaris weer buitenkomt. Dat blijkt nog een vriendelijke uitdrukking te zijn voor de heel erg ‘Brusselse’ besluitvorming over Kanal, het kanaalmuseum.

O, jazeker, het museum gaat er nog komen en het zal hedendaagse kunst tonen. Maar van de oorspronkelijke doelstellingen blijft geen spaander overeind.

Zo zal die fameuze Belgische collectie hedendaagse kunst gewoon blijven zitten waar ze zit: verstopt in kelders onder de grond. Dat is in ruime mate de verantwoordelijkheid van de federale regering, met de N-VA-voogdijminister die Brussel geen succesje gunt. Maar het is evenzeer de verantwoordelijkheid van een eigengereide Brusselse regering die van dit alweer overgepolitiseerde museum een bijna nationalistisch monument van hoofdstedelijke identiteit wil maken.

Dus overheidsdeel A gaat een museum bouwen, waar de museumloze collectie van overheidsdeel B niet in mag worden tentoongesteld. Voor regionalistische scherpslijpers is dit vast volstrekt logisch, maar eenvoudige burgers hebben onderhand de buik wel vol van dit soort sabotagefederalisme. Veel van wat maar niet vooruitgaat in dit land, loopt precies daarop vast.

Zoveelste gemiste kans

Voor Kanal is een partner gevonden in Centre Pompidou in Parijs. Een uitstekende zaak voor… Parijs. Centre Pompidou heeft dringend geld nodig, en daarvan heeft de Brusselse regering er blijkbaar te veel. Hoewel het museum ten vroegste in 2023 opent, krijgt Pompidou al vanaf volgend jaar een gulle bijdrage Brussels overheidsgeld, onder meer om ginds personeel te betalen. Het kanaalmuseum blijkt dus voorlopig vooral een interessant tewerkstellingsproject voor Parijs.

Wat er precies te zien zal zijn in het museum valt af te wachten, maar de verhoudingen in het samenwerkingsverband zijn helder: Parijs bepaalt de keuze (wellicht met wat kelderoverschotjes), wij betalen de facturen. Behalve een kostelijke affaire is deze scheve dromedaris in aanbouw ook een zoveelste gemiste kans om van Brussel de stad te maken waar haar inwoners recht op hebben. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234