Maandag 13/07/2020
Kirsten Bertrand.Beeld DM

StandpuntKirsten Bertrand

Het advies van het GO! geen examens te organiseren, zal tot lustige lockdownfeestjes geleid hebben

Kirsten Bertrand is hoofdredacteur.

Het zal bij sommige tieners tot een lustig lockdownfeestje geleid hebben, het advies van het GO! gisteren om geen eindexamens meer te organiseren. Alle tijd van de wereld ook om esthetisch verantwoorde mondmaskers bijeen te instagrammen en ze vervolgens uitgebreid te passen thuis. Dat gehannes van Koen ‘hoofd-schouders-knie-en-teen’ Geens zal hen niet overkomen, wees gerust.

Het is natuurlijk ook ingewikkeld om examens te organiseren in deze coronatijden. Heel veel leerlingen weten nog steeds niet wanneer de schoolpoort weer openzwaait, en zelfs nu ze toch al op een kier staat, is het maar de vraag of ze ooit tijdig in een klaslokaal geraken om samen met medeleerlingen iets dat gelijkt op een examen in te vullen. 

Lees ook

Gemeenschapsonderwijs (GO!) raadt examens af, maar niet iedereen vindt dat even goed idee

Op het eerste gezicht is er dan ook veel te zeggen voor de piste die het gemeenschapsonderwijs voorstelt. Topvrouw Raymonda Verdyck noemde het “niet fair” om nu examens in te richten rond leerstof die leerlingen zelfstandig en in uitzonderlijke omstandigheden hebben moeten verwerken. Ze adviseert haar scholen om in geen enkel leerjaar proefwerken te organiseren in juni en vraagt hen voornamelijk te beoordelen op wat ze tot nog toe gepresteerd hebben.

De woorden van Verdyck waren nog niet koud of daar waren de onderwijsexperts al. Hun boodschap: permanente evaluatie is geen geschikt middel om een eindoordeel te vellen over leerlingen, de evaluaties zijn doorgaans veel subjectiever dan in het geval van echte examens. Alsook: onderzoek heeft al uitentreuren aangetoond dat leerlingen die studeren voor een heus examen, leerstof veel grondiger opnemen dan zij die dat niet hoeven te doen. 

Nu weet ik niet wat voor tiener u was, maar ik had inderdaad enige examendruk nodig om me te verdiepen in chemie of wiskunde. Anders staarde ik gewoon wat naar Mike Patton en diens fantastische wenkbrauwbel aan mijn slaapkamermuur. Het vervelende aan deze intussen typisch Vlaamse onderwijsdiscussie is dat ze zo gruwelijk voorspelbaar is geworden. Het was voorspelbaar dat het GO! zo’n advies zou geven, en je kon er gif op innemen dat Wouter Duyck en co. ‘Achterstand!’ en ‘De lat!’ zouden roepen.

Toen ik zelf schoolliep in de voorloper van het gemeenschapsonderwijs, diep in de eighties, torste dat al het imago van ‘te gemakkelijk’ onderricht. Dat beeld wordt ruim drie decennia later nog steeds (te) vaak bevestigd. Het katholieke net, o verrassing, laat zijn scholen wel vrij te beslissen of ze examens organiseren. Gelijke kansen zijn voor hen geen overweging? Wie zal het zeggen.

Ik stel voor dat de onderwijskoepels en de experts de coronacrisis aangrijpen om exact het omgekeerde te bewerkstelligen van wat we intussen van hen verwachten. Misschien wordt het GO! dan wat prestatiegerichter en gaan ze in katholieke scholen gelijke kansen wat meer vooropstellen. Resultaat: excellent onderwijs voor iedereen. Is dat ellendige virus toch ergens goed voor geweest. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234