Vrijdag 18/10/2019

Guillaume VDS

Heeft u last van een te hoog imago? Gaat u dan snel nog even winkelen in Antwerpen

Beeld Karoly Effenberger

Heeft u last van een te hoog imago? Gaat u dan snel nog even winkelen in Antwerpen, want daar kunnen ze u helpen. Daar hebben ze 'imagoverlagende' winkels. Echt waar. Ik verzin het niet. In de havenstad, het economisch (op alles wat beweegt) kloppend hart van Vlaanderen - wat zeg ik, van Europa - hebben de bestuurders deze term gebruikt voor de kleine winkeltjes die toestromende vreemdelingen trachten open te houden om zichzelf en hun gezin een soort toekomst te bezorgen zonder beroep te moeten doen op de landelijk zeer bestreden diensten van de zorgmaatschappij. Hoewel eender wie die sympathieën heeft voor eender welke ondernemingsorganisatie, de inspanningen van deze neringdoeners ten zeerste zou moeten waarderen, is er één probleem: het imago. Jaja, het imago.

Het imago van de stad. De stad die zich nooit iets heeft aangetrokken van wat er op en naast de parking over haar gezegd wordt. De stad van 'Walk and don't look back'. De stad die geen geld heeft om in het metrostation onder het internationaal druk bezochte Hilton Hotel tijdig een vuilnisbak te ledigen. De stad van "Moedig beleid doorzetten, wat ze ook over ons zeggen, die domme perslui!" Die stad is plots bezorgd om haar imago.

Zo bezorgd dat als er nieuwe belastingen worden bedacht om ongewenste handelszaken te verjagen, daarvoor die oude term uit de kast moet gehaald worden: 'imagoverlagend'. Een term die al in 2006 in een verslag van de Antwerpse gemeenteraad voorkomt om het probleem te omschrijven dat winkeliers hebben door de toenemende leegstand en de daaruit volgende toestroom van nacht- en telefoonwinkels. 'Imagoverlagend'. Niet 'verloederd', 'hinderlijk' of 'overlast verwekkend', maar 'imagoverlagend'. Een term die niet alleen verstandig en netjes klinkt - want er zit een woord in dat zowel aanslaat bij liefhebbers van klassieke talen als bij lezers van marketingboeken - maar intussen ook een brede verzamelnaam biedt voor alle andere handelszaken die door mensen van vreemde oorsprong uit de grond worden gestampt.

Twee vliegen in een klap. Het bestuur gebruikt een term die door de verdraagzamen zelf werd bedacht. Politiek correct. En het volk van zijn kant krijgt een term die precies omschrijft wat ze denken: "Schandalig hoe de Carnotstraat er tegenwoordig uitziet." In één term worden problemen als plaatselijke overlast, leegstand, nachtlawaai en gevelvervuiling gekoppeld aan een algemeen gevoel dat vandaag heerst in bijna elke grootstad ter wereld: dat het vroeger toch gezelliger was. Voor 'zij' kwamen.

Er zijn wetten in een land. Er zijn gemeentelijke bepalingen. Er zijn regels genoeg om neringdoeners van welke oorsprong ook op hun plichten te wijzen. Van uitstalraam tot vuilnisbak. Ondernemers die die regels met de voeten treden, heten overtreders. Door deze handelszaken 'imagoverlagend' te noemen open je een poort voor iedereen die zich ongemakkelijk voelt bij de bloeiende handel van mensen die niet van hier zijn. Inbegrepen de water- en andere pijpgelegenheden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234