Zondag 02/10/2022
Mark Coenen. Beeld DM
Mark Coenen.Beeld DM

ColumnDe gebeten hond

Gelukkig betekent ‘Apocalypse’ in de carwash niet dat de wagen bij het buitenrijden in brand wordt gestoken

Mark Coenen gaat op wandel met de week.

Mark Coenen

Ook in de carwash, merk ik bij een van mijn zeldzame maar hoog­nodige bezoeken, is men volop bezig met vergroening: het gebruikte water wordt opgevangen en gefilterd en voor 80 procent weer hergebruikt, de wasproducten zijn biologisch afbreekbaar, en de zonne­panelen zijn besteld.

Zo’n wasstraat is, zeker als er tegelijk iets van Pink Floyd op de ­radio passeert, ook een meditatieve oefening van een paar minuten: het lijkt alsof je in een tropische storm bent terechtgekomen, met sissend wasschuim dat van kleur verandert en brommende borstels alom.

Een schuimfuif voor oud ijzer, een aanrader ook voor mensen met kleuters in autostoeltjes: zij beleven aan dat klank- en lichtspel aantoonbaar meer plezier dan aan het oorverdovende bommentapijt van Tomorrowland twintig jaar later.

En het is een stuk goedkoper ook.

Snel sta je weer op straat, waar het vriendelijke Pakistaanse personeel de wagen afzeemt en mij na betaling een bonnetje voor de btw en een muntje – voor de kinderen – overhandigt, ter verdere klantenbinding.

Proper is mooi.

Het zijn handige jongens, die van de carwash, en ze zijn helemaal mee met de tijd. Bij het aanschuiven kun je een keuze maken uit uiteenlopende pakketten, die in stijgende graad van grondigheid en prijs je bolide weer doen glanzen als op de eerste dag, toen je voorzichtig de garage uitreed en de waarde van je wagen meteen gehalveerd was, maar dat wist je gelukkig nog niet.

Geen mens kiest de goedkoopste formule, want ook in de carwash willen we ons niet laten kennen. Iedereen gaat voor een extra poetsbeurt van de wieldoppen of extreem glanzend schuim.

Tot voor kort heette de hoogste categorie ‘Infinity’, met diepe reiniging van alles wat los- en vastzit aan zo’n wagen en lakbescherming daarbovenop.

Er is recent een categorie bijgekomen, die, geheel in de sfeer van deze hondsdolle tijden, ‘Apocalypse’ heet.

Gelukkig betekent dat niet dat de wagen bij het buitenrijden met benzine wordt overgoten en vervolgens in brand wordt gestoken, maar wel: een extra waxbeurt. Toch lijkt het me qua marketing een gewaagde benaming.

Bij Apocalypse denkt een mens niet aan een propere vierwieler, maar aan hel en verdoemenis in de vorm van constant ondraaglijke hitte, gastekorten in de winter en geen geld meer om uw pensioen te betalen, en dat is natuurlijk allemaal te danken aan Vivaldi, de regering die aan schuldig verzuim doet, naar het schijnt.

De pathetische retoriek uit de politiek slaat al over op de carwash. Het einde der tijden is waarlijk nabij.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234