Maandag 15/08/2022

Marc Didden

Geen parkings, maar parken: dat is wat de Vijfhoek nodig heeft

De Citroëngarage nabij de Handelskaai is perfect ingericht om wagens op te stapelen. Beeld Stefaan Temmerman
De Citroëngarage nabij de Handelskaai is perfect ingericht om wagens op te stapelen.Beeld Stefaan Temmerman

Marc Didden is schrijver en columnist bij De Morgen.

Marc Didden

Ja, ik weet dat het u geen donder kan schelen wat er allemaal in de hoofdstad van land en gouw gebeurt. Maar net daarom vind ik het mijn verdomde plicht daar af en toe over te berichten via deze bescheiden rubriek, die ik het liefst van al alleen maar zou willen wijden aan kunst, schoonheid en andere vormen van menselijk geluk. Toch moet ik u soms ook eens laten ruiken aan de dagelijkse werkelijkheid in dit deel van de wereld.

Neem nu die discutabele intentie van mijn stadsleiders om straks op vier strategische plekken van die veelbesproken vijfhoek maandenlang diepe putten te laten graven om er ondergrondse parkeergarages aan te leggen, die ik en vele andere inboorlingen alvast niet zien zitten. Al ben ik ook niet te beroerd of te dom om toe te geven dat een goed nieuw circulatieplan de mobiliteit in deze stad aanzienlijk zou kunnen verbeteren.

Via de pers lieten de stadsdiensten weten dat er een ware behoefte zou zijn aan nieuwe parkings in de buurt van de Nieuwe Graanmarkt, de Handelskaai en onder het Vossenplein - in schoon Vlaams is dat de Place du Jeu de Balles. Alsook bij het Rouppeplein.

In wat mij betreft erg vage bewoordingen werd ook uitgelegd dat die komende maatregel onder andere ingegeven is door het feit dat veel drukte in de hoofdstad veroorzaakt wordt door rondrijdende automobilisten die op zoek zijn naar een tijdelijke parkeergarage. In mijn ervaring gaat het in dat geval vooral om het soort automobilisten dat net te gierig is om voor een betaalparking te kiezen en precies daarom maar blijft rondtoeren tot ze ergens een gratis of niet al te opvallend illegale plek vinden.

null Beeld Karoly Effenberger
Beeld Karoly Effenberger

Legendarische Parking 58

Er zijn echt al genoeg ondergrondse parkeerplaatsen te vinden in en om centraal Brussel. Een klein proefondervindelijk bezoek aan die autoloodsen zal eenieder daarvan makkelijk kunnen overtuigen. Neem nu de plek waar ik woon, zeg maar bij de Oude Graanmarkt. Daar zijn al op zijn minst drie zulke garages die weliswaar meestal goed beklant zijn, maar die tegelijk zelden of nooit écht vol staan. Tenzij één enkele keer op een zaterdagavond of wanneer er om de hoek een speciaal evenement wordt georganiseerd. In die zeldzame gevallen kan de legendarische Parking 58, één minuut verderop rijden, ook ruimschoots voldoen, net als die twee andere nabije parkings onder en naast het Muntplein.

Een zelfde verhaal geldt voor het Vossenplein. Het volk dat er echt woont, het sympathieke maar uitstervende ras der Marolliens, heeft traditioneel geen auto.

De mensen die er overdag werken, vooral uitdragers en marktkramers, vinden al vele jaren lang iedere dag wel weer een geschikte plek voor hun kleurige bestelwagens. Zeker omdat ze daar meestal al rond 5 uur in de ochtend arriveren. En bij de erg talrijke bezoekers van de dagelijkse vlooienmarkt bestaat ook al geen echte behoefte aan ondergrondse parkings, want de buurt is uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer en het is er nu ook al 365 dagen per dag druk genoeg zonder dat ik iemand ooit heb horen klagen dat er geen parking is.

Voor wie écht wil, is die parking er overigens wel, onder het Poelaertplein, en slechts een erg korte wandeling of een gratis ritje met de stadslift verwijderd van het Vossenplein.

Honderden glimmende wagens

Idem dito voor de mooie Handelskaai, die zich vanop de kleine ring over de contouren van een oud stadskanaal op elegante wijze de binnenstad ingooit.

Er staat een mooie bomenrij aan weerskanten, een heuse rustige rambla in het midden, en stadsmeubilair waar kinderen en oude mensen als ik al eens kunnen genieten van een mooie dag of hun fiets kwijt kunnen in daartoe bestemde boxen. Ook op die plek heb ik werkelijk nog nooit iemand luidop horen hopen op een parking.

Toch staat ook daar, als dat echt zou moeten, vlakbij al wel een oplossing kant-en-klaar te wachten op zo nodig honderden glimmende wagens. Ik heb het dan over de bijzonder mooie Citroëngarage die als een elegant wachthuis precies staat te staan op de plek waar het autoverkeer dat van de E40 en de A12 afkomstig is, Brussel binnenrijdt.

Het Brusselse flagship van het Franse automerk is helemaal gebouwd om wagens in te laten circuleren en op te stapelen en het staat bovendien pal tegenover de bewuste Handelskaai. Wanneer Citroën straks leeg komt te staan, moet het meteen maar doorverhuurd worden aan een of ander parkeerbedrijf. Dat maakt er dan in een paar weken beslist wel de prachtigste parkeergarage van de hele wereld van.

De op zich niet onzinnige gedachte om zo veel mogelijk auto's die nu bovengronds hangen, ergens uit het straatbeeld te halen, kan daar zonder slag of stoot waargemaakt worden. Met als bijkomstig voordeel dat wij allen dan ook van het gezeur af zijn dat daar straks absoluut en holderdebolder een Museum voor Moderne en/of Hedendaagse Kunst ingericht zou moeten worden.

Nog los van de argumentatie van beslagen experts in de museologie dat zoiets een zeer ongezond idee zou zijn, hou ik ook mijn hart vast omtrent de vraag wie in het Brusselse bestuur genoeg artistiek inzicht zou hebben om zo'n 'Operatie Citroën' tot een goed einde te brengen.

De lamentabele situatie waarin de andere Brusselse musea zich bevinden, kan moeilijk tot aanbevelen strekken. Voor zo'n nieuw museum is er maar één echte optie: aan enkele betere architectenbureaus vragen wat dat zou moeten zijn, een nieuw Museum voor Hedendaagse Kunst in de zogenaamde hoofdstad van Europa. En dan een intendant aanstellen die ver boven de Brusselse mêlee staat om met dat gebouw iets waardevols aan te vangen.

Rest die geplande parkeergarage onder het Rouppeplein, aan het einde van die steeds boeiender wordende Stalingradlaan. Die zou misschien niet helemaal zinloos zijn en vooral haar nut kunnen hebben voor de brave mensen die 's middags graag hun boterhammen gaan opeten bij Comme Chez Soi. Maar zoals iedereen met een beetje aangeboren savoir-faire wel weet, worden de parkeernoden van de hongerigen daar sinds jaar en dag gelenigd door een voiturier.

Waarmee ik alleen maar wilde bewijzen wat hierboven als titel gedrukt staat. De vijfhoek heeft in het geheel geen behoefte aan nieuwe parkings, maar des te meer aan nieuwe parken. Die zijn er in overvloed in Brussel, maar ze liggen jammer genoeg wel wat excentrisch. Al is dat niet alleen eigen aan die hoofdstad van u en mij.

Maar daar hebben we het een andere keer weer over. Volgende week alvast niet want dan vertel ik u over mijn recente belevenissen in de woeste Waste Lands van de vaderlandse film.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234