Dinsdag 11/05/2021

OpinieRaymonda Verdyck

Geen nieuwe schoolstrijd, wel nieuwe eindtermen

Leerlingen in het secundair. Beeld Wannes Nimmegeers
Leerlingen in het secundair.Beeld Wannes Nimmegeers

Raymonda Verdyck is afgevaardigd bestuurder van het GO!.

De laatste weken is het niet uit het nieuws weg te krijgen, het debat over de nieuwe eindtermen in het secundair onderwijs. Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs, wakkert dit in elk interview aan. Telkens wordt opgeworpen dat we met deze eindtermen evolueren naar een staatspedagogie en dat de vrijheid van onderwijs in het gedrang komt. Telkens wordt gesteld dat het GO! daar geen problemen mee zou hebben. En nu het GO! beslist tussen te komen indien er een procedure bij het Grondwettelijk Hof wordt gestart, wordt ons verweten een echte schoolstrijd te ontketenen (DM 17/4). Dat we ons actief in het debat mengen zou alleen de bedoeling hebben om de vrijheid van onderwijs te fnuiken en naar één net te evolueren.

Het lijkt wel op de grote samenzwering. Nochtans ligt alles veel eenvoudiger.

Geactualiseerde eindtermen zijn nodig én ze zijn het resultaat van een lang democratisch proces waaraan alle onderwijsverstrekkers meewerkten. In de eerste graad zijn trouwens al twee jaar nieuwe eindtermen in voege. Opgebouwd volgens dezelfde methodologie en rond dezelfde zestien sleutelcompetenties als de gecontesteerde nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad – maar daartegen is men niet naar het Grondwettelijk Hof gestapt. Men beweert dat de eindtermen ertoe leidden dat we in internationale rankings minder presteren en dat de kwaliteit van ons onderwijs daalt. Dat is een te gemakkelijk statement waarvoor geen wetenschappelijk bewijs kan worden aangevoerd. Een eenduidig antwoord voor deze daling kunnen zelfs de onderzoekers niet geven.

Evenmin staat de vrijheid van ons onderwijs onder druk. Via onze leerplannen, onze school-eigen aanpak waarin samen leren samenleven vooropstaat, kunnen wij ons pedagogisch project voluit realiseren. Leerkrachten krijgen daarbij alle ruimte.

Lessenroosters zijn opgesteld, lesopdrachten worden toegekend. Leraren zijn volop bezig om zich de nieuwe leerplannen en eindtermen eigen te maken. Leerlingen staan aan de vooravond van hun derde middelbaar en verwachten dat dit aansluit bij wat ze de voorbije jaren hebben geleerd. In het geval van een schorsing staat dit allemaal op het spel. Gewoon verder doen met de nieuwe eindtermen, zoals de heer Boeve ons suggereert, lijkt een evidente optie maar is het allerminst. Want als de nieuwe eindtermen worden geschorst, vallen we terug op het vorige decreet met de oude eindtermen. Dan missen we de nodige aansluiting met de nieuwe studierichtingen en zijn er grondige aanpassingen aan de leerplannen nodig.

Enkel en alleen om al deze belangen te vrijwaren voor onze scholen, leerkrachten en leerlingen, enkel daarom komen wij tussen in de procedure die het katholiek onderwijs aanspant bij het Grondwettelijk Hof. We zijn duidelijk belanghebbende partij in deze discussie en willen het Hof logischerwijs onze argumenten overmaken. De vraag is wie eigenlijk een schoolstrijd beoogt?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234