Zaterdag 18/01/2020

Opinie

Geen enkele busreiziger wil in de file staan waarin ook de auto staat. En dat kunnen we alleen samen oplossen

Beeld BELGA

Roger Kesteloot is Directeur-generaal van De Lijn.

Zes maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen beginnen de lokale politieke partijen hun plannen te smeden. Willen ze écht de verkiezingen winnen, moeten ze een antwoord kunnen bieden aan de frustraties van bevolking. Uit onderzoek blijkt dat 93 procent van de Vlamingen één bepaalde frustratie deelt en smeekt om oplossingen: verkeersdrukte. Wat het lokaal bestuur daaraan kan doen? De doorstroming verbeteren.

De files in Vlaanderen bereikten in 2017 een absoluut recordniveau. En met de geplande werkzaamheden in Antwerpen en Brussel ziet het er voorlopig niet naar uit dat de situatie zal verbeteren. Dat we in de file staan, komt doordat we allemaal te gemakkelijk naar de auto grijpen om ons te verplaatsen. Iedereen draagt dus mee de verantwoordelijkheid om de files op te lossen. Met onze campagne Mobiele Maandag willen we dan ook de Vlamingen aansporen zich meer “combimobiel” te verplaatsen: met de fiets naar de bushalte of met de auto naar de trein, en niet de hele afstand enkel in de auto doorbrengen.

Toch is dat voor veel Vlamingen een weinig aantrekkelijke optie. Een veelgebruikt argument is dat de bus niet op tijd is. De manke stiptheid haalt de volledige tevredenheid over De Lijn danig naar beneden. Door de realtime informatie over bus en tram te verbeteren, hebben we deze belangrijke eis van de reizigers aangepakt. Maar zelfs betere realtime info vormt steeds geen oplossing voor het basisprobleem: de verkeersdrukte. Weinig mensen hebben zin om met de bus in dezelfde file te gaan staan als met de auto.

We kunnen hier echter de vraag stellen van de kip of het ei. Nemen mensen liever de auto omdat de bus vertraging oploopt in de file of loopt de bus vertraging op in de file omdat mensen liever de auto nemen? Hoe dan ook: de file blijft een feit. We hebben er alle belang bij om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, zelfs tijdens die file. De file en stiptheid van de bussen kan niet structureel aangepakt worden door de de rijtijden aan te passen. Dat verlicht tijdelijk de druk op onze chauffeurs, maar lost de kern van het probleem niet op. Bussen en trams moeten echt voorrang krijgen in het verkeer.

De Vlaamse Regering investeert elk jaar 18 miljoen euro in betere doorstroming voor de gewestwegen. Met de investeringen in de Ringtrambus en Spartacusplan gaat er dit jaar zelfs 51 miljoen naartoe. Maar als je weet dat de oude paardentram sneller Antwerpen doorkruiste dan de huidige, moderne exemplaren, is het duidelijk dat er nog altijd werk aan de winkel is. De sleutel voor betere doorstroming ligt vaak bij lokale besturen. Zij kunnen én moeten mee zorgen voor een goede weginrichting. Slimme, moderne verkeerslichtenbeïnvloeding, goede tijdsvensters voor camions die laden en lossen, of één parkeerplaats verwijderen opdat een bus beter zijn bocht kan nemen. Het zijn enkele effectieve maatregelen die gemakkelijk genomen kunnen worden door lokale besturen.

Goede doorstroming geeft winst op verschillende vlakken: het leidt tot een vlotter verloop van de busrit, een groter comfort voor de reiziger en dus een stem van de kiezer. Bovendien wint ook de belastingbetaler erbij, want de middelen van De Lijn worden efficiënter ingezet. Bij een traject met een bus die om de tien minuten rijdt en elke rit twee minuten verliest door slechte doorstroming , hebben we na een uur twaalf minuten vertraging. Of nood aan een extra bus en chauffeur om die cadans om de tien minuten te kunnen volhouden.

Als we willen dat iedereen zich meer combimobiel verplaatst, moeten we ook eerlijk durven zijn. Combimobiliteit kan enkel als de combimobiele reiziger kan genieten van een vlotte doorstroming. Geen enkele busreiziger wil in de file staan waarin ook de auto staat. Als we écht de mobiliteit willen oplossen, moeten we samen onze verantwoordelijkheid nemen. Doordat lokale besturen doorstroming garanderen, zal het openbaar vervoer een aantrekkelijker optie zijn voor iedereen. Zo kunnen we een gedragsverandering in gang zetten waarmee we de mobiliteitsfrustraties op lange termijn kunnen oplossen. Op Mobiele Maandag en op alle andere dagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234