Donderdag 09/04/2020
Vandoorne aan het werk in zijn McLaren.Beeld AFP

Column

Geef Stoffel Vandoorne een echte auto, zodat hij die hele zooi naar huis kan rijden

Hans Vandeweghe is sportjournalist bij De Morgen.

Ik heb niks met formule 1, omdat het resultaat in die sport te afhankelijk is van de techniek. Ik ken ook niks van formule 1, want je moet een halve ingenieur zijn om te weten dat straks een nieuwe Renault-motor in plaats van die vervloekte Honda-motor in de McLaren ook gevolgen heeft voor de aerodynamica, waardoor ze met die hele machine terug naar de tekentafel moeten. Tenminste, ik heb dat ook maar in een krant gelezen en of het echt waar is, weten allicht alleen de ingenieurs. 

Die sport is mij te ingewikkeld, maar gisterochtend hield ik toch in de gaten hoe het in die Grote Prijs van Maleisië zou aflopen en of het was beginnen te regenen, want dat is goed voor onze Stoffel. Als het regent, zijn de kansen eerlijker verdeeld en is het niet meer alleen de pure power die beslist wie wint, maar ook de rij- en stuurvaardigheid. Met andere woorden en in wielertaal: als het gaat regenen, wordt het een soort cyclocross in plaats van een tijdrit op goed bollend asfalt. 

Hans VandewegheBeeld DM

Welnu, het regende niet en toch klokte Stoffel Vandoorne de zevende tijd en mocht hij vanaf de tweede rij starten. Om een lang verhaal kort te maken: hij reed even vijfde, maar dan gingen er hem nog een paar voorbij, zoals Sebastian Vettel, die helemaal achterin moest beginnen maar over een veel betere auto beschikt. Vandoorne werd zevende, ruim voor zijn ploegmaat Fernando Alonso, een ellendeling, maar daar hebben we het nog over. Die tweede zevende plek op rij werd gevierd als een overwinning, maar die was dan in het echt weer voor iemand die we in België tot ergernis van de Nederlanders halvelings hebben geadopteerd omdat hij hier woont, Max Verstappen. Het is wel te hopen dat ze in Nederland nu niet weer de fout maken om hem als Sportman van het Jaar te kiezen, want gisteren werd hij ook een heel klein beetje eerste omdat Lewis Hamilton geen risico wilde nemen.

Grasmaaier

Vandoorne staat nu 14de in de tussenstand voor het WK, met 13 punten, 3 meer dan zijn ploegmaat Alonso. We zijn driekwart ver in het kampioenschap en er zijn nog vijf grand prixs te gaan. Het is te hopen dat hij dat volhoudt, want die arrogante Alonso krijgt steevast als eerste de verbeterde versie van de auto of de software of wat dan ook. Toch slaagt hij er niet in om beter te doen dan dat jongetje dat ooit aan de hand van zijn vader een kartingbaan binnenstapte en, terwijl pa daar de inrichting voor zijn rekening nam, rondjes reed, nog eens reed en bleef rijden. Tot de plaatselijke handelaars samen legden en hem zijn kart onder zijn kont betaalden. 

De F1-droom van Vandoorne leest als een sprookje, maar de eerste helft van zijn eerste volle seizoen bleek al snel een nachtmerrie. Dan word je een opgehemeld talent, dan ben je een bescheiden nieuwkomer die een grote toekomst wordt voorspeld, maar dan krijg je een grasmaaier in plaats van een competitieve bolide. Of de elektronica van de motor deed het niet, of de motor zelf, of de ophanging, of de aerodynamica. Welke ellende is over die auto niet verschenen? Alonso vloekte zich een breuk, ging even op bezoek bij Nascar, deed nukkig en chanteerde zijn team. 

Terwijl deed Vandoorne gewoon zijn stinkende best. Na elke race - of hij zijn karretje had kunnen starten, dan wel een paar rondjes had kunnen rijden en later zelfs tot zijn grote vreugde een wedstrijd helemaal had kunnen uitrijden -, als Stoffel in de pits kwam, was het all business. De data werden bestudeerd, de problemen benoemd en de ingenieurs konden aan het werk. Geen gezeur, geen gezeik, geen gevloek, geen gechicaneer bij deze jongen. Is de auto niet goed, dan maken we hem beter en we doen verder met wat we hebben. Stoffel Vandoorne straalt professionaliteit, koelbloedigheid en dankbaarheid uit en dat is een combinatie die alleen voorkomt bij kampioenen. Geef die jongen een echte auto, dat hij die hele formule 1-zooi naar huis kan rijden.

Stoffel Vandoorne.Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234