Donderdag 02/07/2020

Straatblog

Friet met stoofvlees en charmezangers

Jan Delvaux en dj Bobby Ewing.Beeld Marco Mertens

Geert Simonis is een geletterd mens, een gewaardeerd popkenner, een amateurknutselaar en zelfverklaarde minister van Staat. Hij bericht wekelijks over Leuven en laten Leuven.

Met rock-'n-roll in m'n hart ga ik al swingend door het leven. Of het zou moeten zijn dat mijn malle loopje veroorzaakt wordt door de tinnitus, die na mijn linkeroor ook mijn evenwichtsorgaan heeft aangetast. In ieder geval ben ik afgelopen zaterdag heelhuids én met gebonden veters in een pluchen zetel ter hoogte van de Minnepoort geraakt.

Jan Delvaux en DJ Bobby Ewing begonnen daar hun tweede ronde van Vlaanderen onder de 'Belpop Bonanza'-vlag. Een handzame voorstelling waarin middels praatjes en plaatjes de achterkamers en schuilkelders van onze vaderlandse popgeschiedenis werden bijgelicht. Van meet af aan hing het aroma van een stevige friet-stoofvlees in de zaal.

Van de hak op de tak ging het over beatmissen en Django Reinhardt. Over Radio Mi Amigo en Siegfried Bracke. Over de invloed die België via onverwachte paden heeft gehad op Black Sabbath en ZZ Top. Dit was cafépraat op hoog niveau en bezorg mij alstublieft zo snel mogelijk het adres van deze kroeg.

Nu is het zo dat een goed verhaal over popmuziek bijna per definitie autobiografische steunkleuren draagt. Sla er '31 Songs' van Nick Hornby gerust op na. Zelf houd ik bijvoorbeeld even veel van U2 als van de hondendrol die vorige week tijdens een jogpartijtje aan de Abdij van Park een alliantie sloot met mijn rechterzool. Toch zal ik nooit vergeten hoe hun 'Beautiful Day' door de boksen van de bus schalde, tijdens mijn Griekenlandreis in het zesde middelbaar, net toen we voor het eerst de zee zagen.

Sinds het Bonanza van zaterdag weet ik dat Leo Caerts een ruwe halve eeuw voor mijn tijd op exact diezelfde middelbare school zijn broek heeft versleten. Hij, die 'Eviva España' schreef. Hij, die de eerste plaat van The Kids produceerde. Toch was dat niet het dichtste dat Jan en Bobby mijn jeugd zijn genaderd.

Beeld kos

Ruim een kwartier van hun voorstelling hadden zij gereserveerd voor het eerherstel van Salim Seghers. Deze charmezanger oogstte tussen 'Verlaat me nooit' uit 1971 en 'Koningin van de nacht' uit 1989 successen alsof hij er landbouwsubsidies voor ontving van de Europese Economische Gemeenschap. De kwarteeuw sindsdien probeert Salim nog honderd keer per jaar dat succes te verlengen. Feesttent per feesttent en parochiezaal per parochiezaal.

'Belpop Bonanza Bis' kroonde hem unaniem tot de keizer van de fanreis. Elke herfstvakantie opnieuw trekt een vier kilometer lange karavaan van dubbeldekkers naar Lloret de Mar onder leiding van Salim Seghers. Maar dat is niet waar ik hem van ken. Ik heb een jaar lang bij hem in de klas gezeten. Mijn klasgenoten en ik mochten gewoon meester Jos zeggen.

Jawel, Salim Seghers heeft mij leren lezen en schrijven, optellen en aftrekken. Het één al succesvoller dan het andere. Hij heeft ooit on the record verklaard dat ik een varkensgeschrift had. Niet lang daarna heb ik leren typen. Op een typemachine. Dolletjes. Dat waren nog eens tijden. Daar zou iemand eens een lied over moeten schrijven. Liefst iets om op hoog volume af te spelen tot de buren er tinnitus van krijgen en evenwichtsstoornissen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234