Maandag 14/10/2019

Opinie

Fondsenwervers, doe wat water bij de wijn

Guillaume Van der Stighelen. Beeld Karoly Effenberger

Guillaume Van der Stighelen is columnist en auteur van Samen door één deur. Over hoe wij, kinderen van de verlichting, onze samenleving moeten beschermen.

Zelfs al bent u rabiaat tegenstander van al dat goed gedoel van tegenwoordig, dan raad ik u toch aan eens in te gaan op zo’n gesprek met een fondsenwerver op straat. Het zal u verbazen hoe goed ze zijn opgeleid. Hoe goed ze op de hoogte zijn van de zaak die ze verdedigen. En vooral, hoe goed ze aanvoelen waar bij u de weerstand zit. 

Iemand die fondsen verzamelt voor Child Focus bijvoorbeeld, zal u niet aanspreken met: “Mevrouw, meneer, weet u hoeveel kinderen er elk jaar ontvoerd worden?” Want dan gaat u lopen. U bent tenslotte in de stad om er een vrolijke dag van te maken, niet om alle miserie van de wereld op uw schouder te halen. Nee, u wordt aangesproken met goed nieuws: “Dag, er is vorige week weer een kindje teruggevonden.” “We hebben 500 hectare Amazonewoud kunnen redden dankzij gulle giften van verstandige mensen.” 

Pas achteraf, als u er rijp voor bent, trachten ze u ervan te overtuigen dat er nog veel meer nodig is. Ze weten precies waar bij u de rek zit en hoe ze van 5 euro 10 kunnen maken. En ze sturen u verder de dag in met een goed gevoel over uzelf. Kortom, ze doen het op een manier waar verkopers uit het commerciële circuit nog heel wat van kunnen leren. Ze hebben succes. En daardoor zijn ze voor veel ngo’s een belangrijke bron van inkomsten.

Ongevraagd

Maar, en daar knelt het schoentje, ze gebruiken daarbij ongevraagd de openbare ruimte.

‘Openbaar’ betekent ‘voor iedereen’ en dus niet alleen dienend om geld in te zamelen, zelfs al is het om de wereld te redden. Het is normaal dat deze verkooptechniek op verzet stuit. Normaal, maar niet onvermijdelijk. Want ngo-marketeers hebben nog één domein van de marketing onbenut gelaten: het uitbouwen van een goede relatie met de beheerders van die openbare ruimte.

Advies van een oude rot

Wat hier volgt, is gratis en ongevraagd advies aan de betrokken ngo’s, van een oude rot in het vak.

Maak van een plaatselijke overheid geen boemannen. Ga niet janken op de radio dat je inkomsten misloopt in de hoop dat je de publieke opinie aan je kant krijgt. Dat dwingt je gesprekspartner alleen maar in een hardere stelling. Voor je het weet raak je verzeild in het zoveelste debat tussen 'gutmenschen' en 'egoïsten'. 

Leer onderhandelen. Luister naar de stad. Luister naar de middenstanders. Maak een onderscheid tussen de mensen die klagen omdat het in de mode is om over ngo’s te klagen en mensen die terechte klachten hebben. 

Probeer hen te begrijpen. Tracht te begrijpen waarom iemand die naar een etalage staat te kijken met rust moet worden gelaten. Aan die etalage is hard gewerkt, met de bedoeling voorbijgangers binnen te lokken. Als iemand de pas inhoudt en kijkt, dan is daar een andere transactie in de maak. Die verstoor je beter niet. 

Zoek een geschiktere plek. Er is altijd wel een leegstaand pand in de buurt waar je het zicht niet hindert. Stadsbesturen en handelsverenigingen leveren inspanningen om shoppers te lokken, jaag die niet weg.

Het probleem in de Koningin der Badsteden heeft niets te maken met de verharding van de samenleving, maar alles met het verhard gebruik van marketingtechnieken. Dus doe een klein beetje water in je wijn, nu het nog over Oostende gaat. Straks sta je tegenover burgemeesters met veel grotere winkelstraten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234