Vrijdag 19/07/2019

Standpunt

Er zijn nog veel open vragen bij het 'historisch' akoord van de Vlaamse regering

Jeroen Van Horenbeek. Beeld Wouter Van Vooren

Jeroen Van Horenbeek is journalist bij De Morgen.

Gratis bestaat niet, benadrukken de centrumrechtse partijen al jaren. Gratis bussen en gratis stroom: dat vinden ze politieke hocus pocus uit de toverhoed van Steve Stevaert. De Hasseltse socialist wist immers donders goed dat uiteindelijk iemand de rekening betaalt.

Wel, dit geldt ook voor politieke deals. Gratis akkoorden bestaan niet. Als dat toch het geval is, dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel volgt de factuur later. Après nous le déluge. Of op op zijn schoon Vlaams gezegd: trekt uw plan maar. Ofwel wordt er eigenlijk niets beslist.

De Vlaamse regering bereikte zaterdag, na twintig uur vergaderen, een akkoord over drie sleuteldossiers: het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (de ‘betonstop’), het Vlaams klimaat- en energieplan en het Vlaams afvalplan. 'MP' Geert Bourgeois noemde dit "historisch".

Belangrijke maatregelen

Wie het akkoord doorneemt, merkt dat er inderdaad een aantal belangrijke maatregelen worden genomen om Vlaanderen in de toekomst leefbaar te houden. Het verbod op stookolieketels vanaf 2021 is ontegensprekelijk een goede zaak. Hetzelfde geldt voor de eis dat nieuwe woningen in verkavelingen voortaan geen aansluiting meer krijgen op het aardgasnet. Ze moeten verwarmd worden met groene aardwarmte.

Tegelijk blijven nog een heleboel vragen open. Vooral dan over de financiële kant van de zaak. Zo verbindt de regering zich ertoe om iedereen die geld verliest door de betonstop – omdat hij zijn bouwgrond niet meer mag ontwikkelen – voor 100 procent te vergoeden. Wat dit de toekomstige regeringen gaat kosten, daar wordt zedig over gezwegen in alle persberichten. Navraag leert dit kan oplopen tot 9 miljard euro.

De huidige regering engageert zich ook om tegen 2030 nog eens 12,6 miljoen extra zonnepanelen te installeren. Perfect haalbaar, klinkt het, maar eigenlijk heeft niemand een flauw benul. Ja, zonnepanelen worden goedkoper. Tegelijk: veel Vlamingen die geïnteresseerd zijn, hebben er intussen al geïnstalleerd. En alle heil verwachten van bedrijven is riskant. Grotere zonne-installaties hebben immers nog altijd – jawel – subsidies nodig.

Over de invoering van de kilometerheffing voor auto's, een dossier waar deze coalitie al jaren over discussieert, komt men uiteindelijk niet verder dan: "Dit is best een goed idee, maar dan wel pas ten vroegste in 2024". Dat wordt dus nog even bumpervreten in de files.

We beseffen dat een toekomstgericht klimaat-, energie- en ruimtelijke ordeningsbeleid uitzetten oneindig veel complexer is dan een fietspad aanleggen, zoals CD&V'er Koen Van den Heuvel opmerkt. Maar dan volgt echter meteen de vaststelling dat deze regering vier van haar vijf bestuursjaren voorbij liet gaan zonder deze dossiers echt aan te pakken.

Zoiets krijg je niet rechtgetrokken in twintig uur, tenzij met wat hocus pocus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden