Woensdag 27/05/2020

OpinieStudent Maye De Hert

Er is zogezegd begrip voor studenten, maar de tegemoetkomingen blijven uit

Beeld HH

Maye De Hert is eerstejaarsstudente aan de UGent.

Afgelopen tijd is er veel te doen rond de coronamaatregelen. Omdat niemand juist weet waar het naartoe gaat en wanneer het gedaan zal zijn, kiest ons land voor een traject waarbij er week na week wordt gekeken wat werkt en wat beter kan. Zo kon je artikels lezen over aanpassingen in en organisatie van het primair en secundair onderwijs. Opvallend is dat het op het vlak de universiteiten en hoge scholen uitzonderlijk stil blijft.

Als studente 1ste bachelor pedagogische wetenschappen aan de UGent, wil ik iets zeggen over die stilte. In het begin van de lockdown werden er snel maatregelen genomen omtrent de lessen: ze werden afgeschaft en alles zou online doorgaan. De concrete uitwerking lag bij de professoren, zij moesten communiceren of ze via livestream zouden lesgeven of lessen zouden opnemen en online zetten. Over de examens zou nagedacht en later nog gecommuniceerd worden hoe en wanneer deze zouden plaatsvinden.

In theorie klinkt dat goed, maar in de praktijk merkten we dat sommige professoren geen of onvolledige vervanglessen voorzagen. Van vrienden uit andere richtingen hoorde ik dat voor bepaalde vakken alles via zelfstudie moest verlopen. Een vriendin van me moest daarvoor nog een boek bijbestellen, waarvan haar prof liet weten dat het maar voor 60 procent van de ingeschreven studenten beschikbaar was. Het werd dus een race om daarbij te horen. Onnodige stress lijkt me, maar wel de realiteit. Was een oplossing voor iedereen zo onmogelijk? 

Wij zijn in de praktijk eigenlijk gewoon afhankelijk van de goodwill van individuele professoren. Waar blijft de globale visie van de universiteiten en hogescholen, en hoe wordt daarbij rekening gehouden met de student die al die maatregelen digitaal moet ondergaan?

Angst om niet te slagen

De afgelopen weken heb ik terechte kreten van verontwaardiging gehoord met betrekking tot het primair en secundair onderwijs. Leerlingen werden overspoeld met huiswerk. Op de site van de Vlaamse overheid lees ik dat de leertijd van leerlingen maximaal de helft mag bedragen van de werkelijke leertijd in de klas, omdat online zelfstandig leren intensiever is dan les krijgen in de klas (dus niet meer dan vier uur per dag).

Waar blijven de tegemoetkomingen en regels inzake studiebelasting voor studenten van hogescholen en universiteiten? Bijna elke dag word ik wakker en begin meteen te werken tot ’s avonds laat. Mijn werk lijkt nooit op te houden: op momenten dat ik pauze neem, overvalt de angst me om straks niet te slagen. Mijn broer, die gameontwikkeling aan de HoWest studeert, worstelt daar ook mee. Bovenop de stress die de formele omschakeling naar thuis studeren en alles online doen (zoals presentaties en examens) van ons vraagt, wordt er inhoudelijk van ons evenveel verwacht als pre-corona.

Op 22 april kwam er een algemeen bericht van de rector waarin hij ons toesprak dat we moedig zijn en dat hij beseft dat dit moeilijke tijden zijn voor studenten. Hartverwarmend! Enkele weken later stel ik vast dat de examens gewoon doorgaan, sommige online maar de meeste op locatie, weliswaar met minder in een lokaal. De kans bestaat dat examens starten om 17.30 uur en dat je tot 21 uur bezig bent. De meerderheid van de studenten aan de UGent zijn pendelaars. Als je na je examen met het openbaar vervoer naar huis moet, ben je op zo’n dag met wat geluk pas tegen 22 uur thuis. Allemaal uitzonderlijke situaties die aanpassingen vergen. Dat vraagt energie en een mentale stretch. Ik dacht overigens dat openbaar vervoer te vermijden was tijdens een pandemie.

Geen exit voor studenten

Wellicht herkennen veel studenten in Vlaanderen dit. Er is zogezegd begrip voor ons, maar er zijn geen tegemoetkomingen. Ik zit nu al twee maanden in een examenbloksfeer: thuis hele dagen studeren, met af en toe een wandeling als pauze, maar zonder energie te krijgen van samen op te trekken met studiegenoten en vrienden. De maatregelen versoepelen binnenkort (‘de exit’), maar in plaats van dat ik even pauze kan nemen na deze onwennige periode, moet ik nog harder studeren, net omdat dan de examens naderen. Geen exit voor ons studenten.

Ja, het verschil tussen studenten en leerlingen van primair-secundair onderwijs is dat wij ‘volwassen’ zijn, maar er wordt vergeten dat wij ook maar mensen zijn. De afgelopen maanden waren voor ons even vermoeiend, beangstigend en stresserend als voor ieder ander. Ik heb alle begrip voor professoren, dat het voor hen ook een zware tijd is, maar het verschil is dat onze toekomst afhangt van deze examens. Het zou fijn zijn als hiermee rekening wordt gehouden tijdens het verbeteren van onze examens, in plaats van te verwachten dat wij kunnen blijven presteren alsof er niets aan de hand is. 

Zo zou men bijvoorbeeld de Gentse ‘hogere cesuur bij meerkeuze-examens (waardoor je meer dan de helft van de vragen correct moet hebben om een 10/20 te hebben) kunnen schrappen. Mijn vader, ook al zo’n vermoeide professor, heeft er op zijn faculteit mee voor gezorgd dat de slaagpercentages van vorige jaren als richtlijn gelden voor de slaagpercentages van dit academiejaar. 

Mijn generatie studenten is niet dommer dan die van vorig jaar. We zijn wel brutaal geconfronteerd met het coronavirus en we vragen meer begrip. Maar tot nu toe blijft het bijzonder stil. Het enige dat ik gehoord heb, is dat we verplicht mondmaskers moeten dragen op het examen. Ik betwijfel of ik me hierdoor beter zal kunnen concentreren.

Maye De Hert.Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234