Zondag 20/10/2019
Mark Coenen. Beeld Bob Van Mol

Column

Er is niets zo slecht als een goed voornemen. Het leidt tot frustratie en kwel

Mark Coenen (°1958), adviseur en opleidingshoofd van de Hasseltse hogeschool PXL, gaat op wandel met de week.

The universe is made up of protons, neutrons, electrons and morons.’

Het staat er in het Engels, omdat het in het Nederlands niet bekt, maar het klopt in alle talen.

Tot daar mijn reflectie over de voor sommigen belangrijkste gebeurtenis van de week. ‘Iemand die ergens lijsttrekker wordt en daarover aan de tand gevoeld wordt in een of ander programma op een of andere televisiezender.’

Door hem uit te nodigen, toonde de redactie van het betreffende programma weer glansrijk aan dat een totale drankstop tijdens vergaderingen een goed idee zou zijn.

Zeker in de maand januari. Dan zou het ook niet opvallen, want iedereen en zijn oude moedertje doet er aan. Niet drinken, niet eten en niet nadenken tijdens redactievergaderingen is het motto van de eerste maand van het jaar.

Volgevreten komen wij uit de feestdagen, met een nieuwjaarsjetlag van hier tot ginder.

Krom van de goede voornemens, die gelukkig na twee weken ongeveer allemaal overboord worden gegooid.

Er is niets zo slecht als een goed voornemen. Het leidt tot frustratie en kwel, waardoor men nog harder aan de drank en de vraatzucht gaat en de gevolgen veelvuldig en na een tijdje niet meer te overzien zijn.

Wij moeten in tegendeel volharden in de boosheid. Dat is goed voor het karakter.

Dood gaan we toch.

En voor wie er nog aan zou twijfelen: mensen laten zich nauwelijks beïnvloeden door actualiteitenprogramma’s of krantenartikels om hun stemgedrag te sturen. Daar bestaan studies over.

Dat doet vooral de eigen omgeving – familie en vriendinnen, concubines, bijslapen en aangetrouwden – die gebruikt wordt om politieke en andere meningen te vormen.

Eens een warm nest gevonden, blijven we bij ons gedacht.

O, het comfort van de gelijkgezindheid in onze eigen luchtbel die nooit verlucht wordt.

Alsof een East Sider van Club Brugge ooit een O-sider van Anderlecht zou worden.

We proberen neurotisch alle negatieve info over onze eigen clan uit te gommen. Confirmation bias: zij van wie wij houden, kunnen bij ons méér dan een potje breken. Als het ene van ons is, dan mag hij zich op feestelijke wijze misdragen: de mantel der liefde is dik en groot.

Het is een lied dat ik hier al vaker heb gezongen.

Alles is psychologie. De woede over de misplaatste passage van de geplastronde zonnebankboy is dan ook… misplaatst.

De gesjeesde rechtenstudent met het fitnessabonnement hoopte een mediastormpje te veroorzaken, maar is na twee dagen weer helemaal vergeten. Voetnoot.

Het is in deze dolle tijden het nieuwe normaal.

Andy Warhol zei in de jaren zestig al dat iedereen gedurende vijftien minuten beroemd zou worden.

Dat is nu eindelijk ook zover met het nieuws, met dank aan de veelgeplaagde media, die elke dag weer een nieuw blik frivoliteiten moeten opentrekken om hun publiek, dat eigenlijk alleen maar geïnteresseerd is in een lichte vorm van sensatie, aan zich te blijven binden.

Men leze er de top tien van meest gedeelde artikels op elke site maar eens op na.

Ik zeg het gelijk het is.

Alleen jammer dat zowel onze aandacht als de mediaruimte beperkt is: op is op.

Te veel aandacht voor een bagatel duwt ander nieuws weg.

Die marginale onzin over een toekomstige lijsttrekker met kapsones nam zoveel plaats in dat er veel ander nieuws weer niet gepubliceerd raakte.

(Lijst op eenvoudige aanvraag te verkrijgen op de redactie).

Terwijl een fait divers thuishoort op pagina 7 in een eenkolommer. Zeventig woorden. Max.

Maar niet getreurd!

Ondertussen lengen de dagen: sinds 1 januari zijn er weer drie volle minuten bijgekomen.

Dát is nieuws.

Daar zou ik voor de verandering maandag Terzake mee openen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234