Woensdag 28/07/2021

ColumnJohn John & Missy

Er dient gestudeerd te worden. Dat is nieuw, voor hem en voor zijn ouders

null Beeld Damon De Backer
Beeld Damon De Backer

Bart Eeckhout is hoofdredacteur bij De Morgen en papa van John John (11) en Missy (8).

Elke ochtend, vaak dichter tegen zes dan tegen zeven uur, sluipt John John de trappen af. Zijn moeder hoort het niet, en dat is maar best. Zijn vader, die zijn eigen worsteling met de demonen van de werkdag aanvat, hoort het wel. Je zoon kent elke trede van de traphal. Weet waar hij moet trappen om geen krakend lawaai te maken. Zo hoopt hij, nog even voor het geraas van ­alledag start, een moment voor zichzelf te hebben. Een moment veeleer voor zijn eigen favoriete geraas op YouTube of TikTok – wat in principe thuis niet mag op dit goddeloze uur.

Hij denkt dat jullie hem niet doorhebben. Als je de trap komt afgestrompeld, hoor je hem wegschieten door de huiskamer om de tabletcomputer weer netjes op zijn plaats te leggen. Als je de kamer binnenkomt, zie je hem net weer de bank opduiken, alsof hij daar al de hele tijd zit te zitten. “Waarom lach je?”, vraagt hij, elke keer weer. Maar is boos worden dan beter?

Sinds kort is de situatie veranderd. Nog altijd stormt John John – niets aan de hand, toch? – van en naar de bank in de huiskamer als hij je hoort aankomen, maar meteen daarna neemt hij een boek ter hand. Een ­leesboek, maar steeds vaker ook een schoolboek. Er dient namelijk gestudeerd te worden. Dat is nieuw, voor hem en voor zijn ouders.

Paniek maakte zich eerst van hem meester. Hoe doe je dat, studeren? Hij gooit een stapeltje boeken en schriften op de keukentafel, de vrucht van één, laatste jaar in de basisschool. Te herhalen en te kennen voor een ­eindtoets. Die heeft alvast in het hoofd van je zoon de mythische vorm aangenomen van een ­kafkaësk proces, waar willekeurige rechters zullen beslissen over zijn toekomst.

Dat hij die toekomst zelf vorm kan geven en dat zo’n toets het geschikte moment is om te peilen hoe het ermee staat: het wil er niet in. John John is het type dat de steile berg ziet, niet het pad dat stap voor stap naar de top loopt. Dus zetten jullie je aan het assisteren, muilezels die liefdevol ­helpen de studielast de berg op te dragen. Moeder maakt een schema dat de leerstof in stukjes ­verdeelt: neen, we gaan Frans niet uitstellen tot het te laat is. Jij schrijft in kleurrijke letters in je beste ­lagereschoolhandschrift de vervoeging van ‘faire’ en ‘venir’ op een groot wit blad dat je op het toilet hangt. Het heeft jou ook ooit geholpen.

De weerstand blijft groot. Tot hij op een ochtend tóch in gang schiet. Wat hem uiteindelijk overtuigd heeft? Dat zijn klasvriendjes evengoed sukkelen met deze nieuwe fase in hun schoolleven. En de tip dat je Frans ook op de computer kan leren.

Die ochtend vraagt hij: “Papa, mag ik op de iPad om Franse oefeningen te maken?” Ja, dat mag hij. Wanneer je hem de tablet geeft, gloeit het scherm nog na van de clandestiene YouTube-sessie die hij nog maar net ­beëindigd heeft.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234