Woensdag 13/11/2019

Column

Eindelijk is het weer de beurt aan een superheldin

Gal Gadot als Wonder Woman. Beeld AP

Yasmien Naciri is marketeer, student aan de UAntwerpen en voorzitter van de onafhankelijke hulporganisatie Amana. Haar wisselcolumn met Matthias Somers verschijnt wekelijks.

Na al die superheldenfilms waarin mannen de hoofdrol spelen en hun schier oneindige remakes, is het eindelijk weer de beurt aan een superheldin. Wonder Woman – naar het superbekende stripverhaal van DC Comics – haalde afgelopen weekend een slordige 100 miljoen dollar op in de Amerikaanse bioscoop. Los van dat recordcijfer en de controverse rond hoofdrolspeelster Gal Gadot, mag de idee achter de verfilming van een van de oudste vrouwelijke superhelden, een geniale zet heten.

Gezien de diepgewortelde stereotypering en misrepresentatie van diversiteit anno 2017, zou ik het zelfs een noodzakelijke zet willen noemen. Gewoontedieren die we zijn, is het gebrek aan vrouwelijke hoofdrollen in talloze sectoren te wijten aan onze panische angst voor al wat met ‘diversiteit’ te maken heeft. De angst voor vernieuwing en mogelijke financiële dompers.

Niet de zoveelste sidekick

Tegelijk is die terughoudendheid een van de redenen waarom er in de filmindustrie nog steeds sprake is van een grote loonkloof. Er heerst een soort impliciete consensus dat films enkel succesvol kunnen zijn als mannen de hoofdrol spelen. Dat is op veel vlakken problematisch. Niet alleen omdat het een misplaatste vanzelfsprekendheid suggereert, maar evenzeer omdat de exploitatie van seksistische stereotypen daarmee zelden of nooit een tegenvariant krijgen die past binnen de verhaallijn van een film.

Als kind had ik al geen begrip voor het gebrek aan vrouwelijke superheldenfilms. Vrouwen die de hoofdrol spelen en niet de zoveelste sidekick zijn. En dat maakt het verhaal van Wonder Woman (vanaf 21 juni in de Belgische zalen) juist het tegenovergestelde van de huidige superhelden. Het is niet meer de vrouw die gered moet worden omdat ze hulpeloos toekijkt terwijl haar geliefde de wereld van alle onheil redt. 

Symbolische annihilatie

Voor wat films ook waard mogen zijn, de afwezigheid van sterke vrouwelijke superhelden heeft ontegensprekelijk op heel wat jongeren impact op hun zelfbeeld. 

In de sociale wetenschappen wordt dat ook wel eens ‘symbolische annihilatie’ genoemd. Dit wil zeggen dat het bestaan van een bepaalde bevolkings- of doelgroep in zekere zin wordt ontkend doordat er sprake is van significante ondervertegenwoordiging. Uit onderzoek blijkt dat het ook veel verder gaat. Zo ook is de manier waarop etnisch-culturele minderheden in films aan bod komen een niet te onderschatten factor.

Leonardo DiCaprio

In dit debat rond diversiteit in de filmindustrie speelt dus ook ‘culturele diversiteit’ een belangrijke rol, maar helaas zelden de hoofdrol. Zo ontstond er vorig jaar wereldwijd hetze rond Rumi, de verfilming van het leven van de Perzische dichter, die naar verluidt door Leonardo DiCaprio zou worden vertolkt. En enkele maanden later lag om dezelfde reden Ghost in the Shell onder vuur.

Welke reden? Het is alvast niet de eerste keer dat er voor dergelijke hoofdrollen wordt gekozen voor een blanke acteur die ze met behulp van make-up enkele tinten donkerder maken. Dit terwijl er voor stereotyperende bijrollen wel volop wordt gekozen voor acteurs met een andere culturele achtergrond. Dan lijken de blanke acteurs plots niet meer geschikt om die rol te vervullen.

Zo weigerde de Brusselse acteur Mourade Zeguendi onlangs een terrorist te vertolken in een film van de Amerikaanse regisseur Brian De Palma. En wie kan het hem kwalijk nemen dat hij dit soort typecasting kotsbeu is? 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234