Woensdag 04/08/2021
Kopje voor online en editie Mark Coenen Beeld DM
Kopje voor online en editie Mark CoenenBeeld DM

ColumnDe gebeten hond

Eindelijk, hoorde je overal, die man kent zijn plaats niet en moet zijn ­manieren houden

Mark Coenen gaat op wandel met de week.

Alle nieuws­programma’s om zeven uur, Terzake, De afspraak, elke dag alle kranten, een rondgang op de markt, binnenkort een eigen kleding­lijn en gepersonaliseerde kerstbomen: als een moderne heilige is Marc Van Ranst overal en op alle plaatsen.

Zelfs onze eigen krant maakt elke dag reclame voor de viroloog, wiens engelen­gezicht gebruikt wordt om u aan te zetten tot het downloaden van onze uitstekende en in alle ­omstandigheden te gebruiken app.

Hoorndol worden sommigen ervan: de man kent zijn plaats niet en ­ondergraaft met zijn media­geilheid de sérieux van het probleem, en met zijn nuances de kracht van de ­communicatie.

Hij is een pop­ster. Hij luistert niet.

Toen hij een kunstje kwam doen ­tijdens de uitreiking op het Gala van de ­Gouden K van Ketnet was de grens bereikt. Het was vele bruggen te ver: van de ziel van onze kinderen blijf je af.

Politici schoten met scherp.

Eindelijk, hoorde je overal, die man kent zijn plaats niet en moet zijn ­manieren houden.

Wat Van Ranst zelf in een van zijn ­eerste interviews, handig als hij is, al voorspeld had, komt uit: de weg naar de top is lang, naar beneden ­donderen duurt vijf minuten.

Het was weer een prachtig voorbeeld van pot verwijt de ketel en twee maten en gewichten: de beroeps­groep die het in elk medium aanwezig zijn met meninkjes om de eigen achterban te plezieren tot een kunst heeft ­verheven, klaagt erover dat iemand anders beter is in dat spelletje.

IJdelheid is geen prerogatief van de bourgeoisie, schreef Marx al.

Het begon in 1974, met de eerste ­gepersonaliseerde campagne voor Leo Tindemans – ‘Met deze man wordt het anders’ – die de politieke marketing op zijn kop zette.

Sindsdien lenen politici zich als slaafse sandwich­mannen graag uit voor discutabele media­optredens.

In een pinguïnpak televisieprijzen uitreiken: count me in! De skibidi dansen op Ketnet: waar moet ik zijn?

Het gaat niet meer over de actie, maar over de reactie op die actie: de ­meervoudige echo’s op zo’n flauwe stunt zijn veel belangrijker dan de ­kritiek erop.

The medium is the message: Marshall McLuhan wist het al in 1964.

Het voorlopige hoogtepunt van de consecratie van het politieke ego is de driedelige reeks die Eén maakte over BDW. Omdat carnaval niet kan ­plaatsvinden, lachen ze bij de ­openbare omroep liever met hun eigen nieuwsdienst, die perplex constateert dat de nieuwe wind van het huis wel een heel raar geurtje heeft.

We leren ook iets bij: blijkbaar is de Verlichting ten huize van een ­verwijzing naar het peertje van 20 watt in de wijnkelder, dat iedereen vergeet uit te doen.

Met opinion chic bedoelde hij ­trouwens ook gewoon de felle Valerie Van Peel, die vandaag bij de ­verkiezingen voor onder­voorzitter ­alweer het onderspit zal delven voor de studenten­club uit Vlaams-Brabant.

Not one of the boys.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234