Dinsdag 06/06/2023
null Beeld DM
Beeld DM

ColumnJana Antonissen

Eigenlijk huil je nooit om de film; je huilt altijd om jezelf

Jana Antonissen is columnist.

Jana Antonissen

Een progressieve esthetica, schokschouderde een vriend, maar met al dat moralisme is Tár eigenlijk conservatief.

Wat de film dan preekte, wilde ik weten.

Niemand ontsnapt aan die ellendige canceldrift, snoof hij sarcastisch, ook vrouwen niet.

Ook Marin Alsop, net als Társ hoofdpersonage een gevierde, lesbische dirigente, was niet gediend. Wordt er eens een film over een dirigente gemaakt, is ze gelijk een seksueel roofdier.

Zelf zag ik vooral een onderkoelde, eenzame vrouw; net als haar omgeving lelijk aangetast door de macht.

In het pluchen zeteltje naast me zat een man die nogal nadrukkelijk ademde. Halverwege de film barstte hij plots in snikken uit.

Eigenlijk huil je nooit om de film; je huilt altijd om jezelf.

Voelde deze man zich ook gecanceld? Hij was tenslotte wit en middelbaar.

Precies daarom wilde de regisseur een vrouwelijke protagonist. Was het een man geweest, wist je meteen wat je moest voelen.

Misschien maakte dat gebrek aan morele houvast mijn vriend ongemakkelijk.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234