Dinsdag 05/07/2022

OpinieLezersbrieven

Een universiteit is toch geen bordeel waarin men een prostituee kiest?

null Beeld Sammy Slabbinck
Beeld Sammy Slabbinck

Een selectie van de lezersbrieven aan onze redactie.

Lezers

Het trieste der universiteiten

Hoe is het mogelijk dat een academicus, een ‘intellectuele superster’, de kans heeft zijn studentes te brainwashen om ze tot seks over te halen; een universiteit is toch geen bordeel waarin men een prostituee kiest? De vergelijking is evenwel frappant als men de getuigenissen van de slachtoffers van seksueel geweld aan onze universiteiten leest (DM 12/2). Het thema van de oude bokken die ook wel een groen blaadje lusten vindt men al in de Bijbel (de kuise Susanna); Nobelprijswinnaar Coetzee schreef er zijn werk Disgrace (1969) over, terwijl Philip Roth in The Dying Animal (2001) de verleidingsstrategie van een oudere professor beschrijft. Wat een raadsel blijft is dat studenten hun klacht moeten aanbrengen bij een meldpunt binnen de eigen universiteit omwille van haar zogenaamde eigen cultuur. Zo werkt ook een buitengewone rechtbank of commissie waarvan het oprichten verboden wordt door artikel 146 van de Belgische Grondwet. Het Vaticaan heeft zijn eigen geheime rechtbanken waarin alleen priesters zitting hebben; hier heeft elke universiteit zijn eigen procedures waarmee de professoren oordelen over een beschuldigde collega, mogelijk een vriend. Wat een arrogantie, wat een perversie en wat een knoeiboel: het trieste der universiteiten.

Roger Vyverman, Ninove

Laat de zomervakantie zomers blijven

Al geruime tijd gaan er stemmen op om de zomervakantie in te korten. Verschillende actoren– onder wie de ondernemerswereld en ook de huidige onderwijsminister – schuiven zo’n inkorting naar voren als dé oplossing voor het leerverlies van leerlingen. De minister wil zelfs de verkorting decretaal verankeren. De VLOR heeft zijn bezwaren al schriftelijk bekendgemaakt. Niet die bijkomende twee lesweken in de zomermaanden zullen het leerproces van onze kinderen goedmaken. Dit is een grote illusie. Zou men er niet beter aan doen dringend na te denken over ons systeem van leren in scholen? Is het geen tijd dat we terugkeren naar de corebusiness van een leerkracht: lesgeven en kennis overbrengen met een maximum aan didactische moderne middelen? Op vandaag zijn het allemaal administrators en therapeuten die onze scholen bevolken. Kennisoverdracht staat helaas niet altijd op de eerste plaats waar het zou moeten staan. Het beleid heeft hier een grote verantwoordelijkheid door meer en meer een controlerende functie neigend naar een staatspedagogie – denk aan de resem nieuwe eindtermen – op te leggen.

Ga terug naar de kerntaak: kennisoverdracht. Zo zal de onderwijskwaliteit verhogen. Als je alle administratieve ballast achterwege laat, kun je gerust in een schooljaar van 182 lesdagen het leerproces een mooie landing laten maken.

Laat leerkrachten weer leerkrachten zijn.

Martin Boudry, directeur GO! basisonderwijs, Oostnieuwkerke

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234