Vrijdag 06/12/2019
Bart Eeckhout. Beeld rv

Standpunt

Een proefproject met elektrische bussen! Denken ze bij De Lijn dat het 2005 is?

Bart Eeckhout is hoofdredacteur van deze krant.

In Brussel snorren ze al een tijdje rond. Dat gaat volstrekt probleemloos. Elektrische bussen zijn dan ook al lang geen innovatieve wonderen meer uit een verre toekomst. In steden over de hele wereld worden ze stilaan de norm voor gezonder, duurzamer en minder vervuilend stadsvervoer. Steden als Amsterdam of Kopenhagen maken plannen om binnen een jaar of tien alle bussen elektrisch te maken.

Maar in Gent wil het dus niet lukken. Een proefproject om ook daar een paar elektrische bussen uit te proberen wordt afgevoerd. Volgens De Lijn, luidens haar eerste communicatie, gebeurt dat omdat het stadsbestuur onvoldoende wou meewerken.

Dat was een uitleg die een aantal betrokkenen duidelijk goed uitkwam, te oordelen naar de gretige reacties. De uitleg komt in de eerste plaats De Lijn goed uit, want zo wordt het Gentse stadsbestuur dat vaak (en vaak zeer terecht) kritisch kijkt naar de prestaties van de openbare vervoersmaatschappij, eens flink op zijn nummer gezet. De uitleg komt blijkbaar ook de terzake overigens níet bevoegde Vlaams minister van Milieu Zuhal Demir (N-VA) goed uit. Zij meende de klimaatpraatjes van het progressieve Gentse bestuur doorprikt te hebben.

Alleen jammer dat de uitleg van De Lijn rammelt aan alle kanten. Gent heeft geen vergunning voor laadpalen geweigerd, omdat Gent helemaal geen vergunningen dient af te leveren voor laadpalen. De stad is niet gevraagd om medewerking bij het uittekenen van het proefproject en ze is ook niet gevraagd om de hinderpalen uit de weg te ruimen.

Dat er voorlopig geen elektrische bussen gaan rijden in Gent  is dus de verantwoordelijkheid van De Lijn zelf. Die conclusie is vervelend voor De Lijn en vervelend voor minister Demir, die zoals vele partijgenoten het principe huldigt dat niet geschoten op Twitter altijd mis is. Voor een zweeppartijtje in de marge zou dat nog een aanvaardbare tactiek zijn, voor een minister in functie is het een kwalijke gewoonte.

Maar dat is de waan van de dag. Zoveel belangrijker en zorgwekkender is dat de Vlaamse overheid en De Lijn nog altijd aan het sukkelen en aan het zwoegen zijn om in twee steden eindelijk en hopelijk een proefproject uit te testen. Een proefproject met elektrische bussen! Denken ze bij De Lijn dat het 2005 is?

In Nederland zijn alle – álle – bussen vanaf 2025 verplicht niet-vervuilend. Hier beginnen we na te denken over een proefproject. Vervolg: onbekend. In het regeerakkoord wordt met geen woord gesproken over nieuwe, schone bussen. Die overigens, met veel vakkennis, in Vlaanderen gebouwd worden.

We kunnen de zwartepiet nu weer doorschuiven naar de al wankel lopende Vlaamse vervoersmaatschappij. Maar de ultieme verantwoordelijkheid voor dit beleid van gemiste kansen ligt wel degelijk bij de Vlaamse regering. Misschien kan de minister van Milieu daarover eens een tweet sturen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234