Dinsdag 22/10/2019
Maarten Rabaey. Beeld rv

Standpunt Maarten Rabaey

Een ‘no deal’-brexit dreigt. Dus hebben we een ‘quick deal’ nodig in onze regeringsonderhandelingen

Maarten Rabaey is journalist.

Een week na verkiezingen die België, Vlaanderen, Wallonië en Brussel dwongen om zich op zichzelf te richten, klopt de wereld alweer keihard aan onze deur, dit weekend in de persoon van Donald Trump en zijn pleidooi voor een no deal-brexit. Daags voor zijn staatsbezoek aan het Verenigd Koninkrijk brak de president van de VS alle diplomatieke regels door de Britten openlijk te adviseren om zonder akkoord uit de Europese Unie te stappen.

Trump adviseerde ook om Boris Johnson te benoemen tot opvolger van ontslagnemend premier Theresa May en Nigel Farage als onderhandelaar naar Brussel te sturen. Farage benoemen als gezant is een trumpiaanse provocatie, maar Johnson en het no deal-scenario zouden door de steun van de VS-president wel de wind in de zeilen kunnen krijgen bij de komende verkiezing voor Mays opvolger.

Het hogere risico op een no deal-brexit moet een alarmsignaal zijn voor de Belgische federale en Vlaamse onderhandelaars. Haast is uiteraard nooit een goede raadgever, maar het groeiende risico op een keiharde brexit zonder akkoord maant echt wel tot bekwame spoed om volwaardige regeringen op de been te brengen. Die kunnen met volwaardige rugdekking van de verkozen parlementen actie ondernemen om elke economische shock op te vangen.

Enorme schade

Een harde brexit kan enorme schade berokkenen aan de Belgische economie en werkgelegenheid, in het bijzonder voor de Vlaamse export en import. De ontslagnemende Britse regering besliste al om bij een no deal-brexit op minstens 13 procent van de Europese import tarieven te heffen, wat zeer schadelijk zou zijn voor onze ondernemingen. 

Vlaanderen exporteert jaarlijks voor ruim 27 miljard euro goederen naar het VK. Bij een no deal-brexit zal minstens 30 procent van de Vlaamse exporttrafiek geraakt worden door tarieven. Volgens schattingen van de Vlaamse overheid betekent dat een extra factuur van bijna 800 miljoen euro, met name voor de automobielsector. Ook zouden er voor trucks langere wachttijden zijn op de wegen naar de havens, waar de verkeersmobiliteit onder kan lijden en wat mensensmokkel kan aantrekken.

De Britten kregen van de EU nog tot 31 oktober de tijd om een onderhandelde oplossing te vinden. Maar als Mays opvolger een harde brexiteer wordt, zoals Johnson, is de kans op een sneller no deal-vertrek niet uitgesloten.

Veel tijd om in lopende zaken te blijven, met een eenzijdige focus op partijpolitieke onderhandelingen, is er dus niet. Bij een no deal-brexit zouden we wel eens in de grootste economische crisis sinds 2008 kunnen terechtkomen. Of erger.  Alle boeiende Vlaamse debatten ten spijt moeten we nu dus wel oog hebben voor Donald Trump en daarbij denken aan de campagneslogan van gewezen VS-president Bill Clinton: it’s the economy, stupid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234