Zaterdag 24/09/2022
Roel Wauters Beeld DM
Roel WautersBeeld DM

StandpuntRoel Wauters

Een grootschalige informatiecampagne dringt zich op. En niet enkel bij het grote publiek

Roel Wauters is journalist bij De Morgen.

Roel Wauters

Ondanks de stagnerende coronacijfers draagt 2021 eindelijk hoop op beterschap met zich mee. Niet veel na Nieuwjaar zal ook in ons land gestart worden met de vaccinatie tegen het coronavirus. Eindelijk tekent zich een uitweg af, ook al is die nog lang.

Het wordt een gigantische logistieke operatie. Hoe krijg je een spuitje in de arm van zo’n 11 miljoen Belgen? Hoe prepareer je je medisch personeel? Waar krijgen de mensen hun vaccin? Wanneer krijgen ze het toegediend? Niet evident, zeker als je weet dat er met verschillende vaccins gewerkt zal worden, die elk hun eigenheden hebben. Op welke temperatuur moeten ze bewaard worden? Zijn er één of twee dosissen nodig? En vooral: wie zal welk vaccin krijgen?

Los van al die ingewikkelde, praktische voorbereidingen valt of staat de hele vaccinatiecampagne bij één simpele vraag: is de bevolking voldoende bereid om effectief een spuitje te gaan halen? Willen we groepsimmuniteit verwerven dan moet de overheid 70 procent van de bevolking overtuigen. Momenteel zitten we aan 65 procent in Vlaanderen, zo blijkt uit recent onderzoek van de UAntwerpen waar deze krant over bericht. We zijn er dus nog niet.

Op zich is dat cijfer geen reden tot paniek. Het is niet dat zo dat een groot deel van de bevolking is gevallen voor samenzweringstheorieën of antivaxer is geworden. Wel is nog 23 procent van de inwoners aan het twijfelen. Ze vragen zich af: loont het wel de moeite? Staat het vaccin, dat razendsnel ontwikkeld werd, wel op punt?

Het is op die groep dat de overheid zich moet richten, liever nog vandaag dan morgen. Te beginnen met een transparant en duidelijk antwoord op die vragen. Een grootschalige informatiecampagne dringt zich op. Niet enkel bij het grote publiek, ook bij artsen en verplegers, die op hun beurt met kennis terzake hun patiënten kunnen overtuigen. Een paar influencers inzetten zal niet voldoende zijn, ook lokaal en op kleine schaal is het belang de dialoog aan te gaan. Net als de vaccinatiecampagne zelf wordt die communicatie een werk van lange adem. De beleidsmakers zijn zich van deze uitdagingen bewust.

Onze gezondheidszorg heeft een uitstekende reputatie, wat het vertrouwen bij de bevolking terecht stut. Bij onze beleidsmakers is dat minder het geval, zeker wat de corona-aanpak in het voorjaar betreft. De contacttracing die ons uit de eerste golf moest helpen, rammelde maandenlang van alle kanten. Een van de redenen van de trage opstart was het oeverloze gesteggel tussen de federale en regionale regeringen. Ook voor de vaccinatie zullen beide niveaus nauw moeten samenwerken. Een optie om de vaccinering in het honderd te laten lopen, is er niet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234