Vrijdag 20/09/2019
Beeld rv

Standpunt Bart Eeckhout

Een gewestelijke stadstol kan wel degelijk een goed idee zijn

Bart Eeckhout is hoofdredacteur.

Eén van de meest treffende reacties op het voornemen van de Brusselse regering om een stadstol in te voeren kwam er van N-VA-boegbeeld Theo Francken. Als Brussel een verkeerstol invoert, dan wij ook, tweette de oud-staatssecretaris zich alweer bijna suf. In het Hallerbos! In het Zoniënwoud! In Zaventem.

Dat zou, alle gekheid op een stokje, een prima idee zijn, al beseft meneer Francken dat waarschijnlijk zelf niet. Als alle gewesten een verkeerstol zouden gaan invoeren, krijg je als resultaat een vorm van rekeningrijden in het hele land. Laat dat nu juist de maatregel zijn die door vele experts effectief en noodzakelijk wordt geacht… en die de N-VA aan het eind van de vorige regeerperiode in paniek van de agenda weerde.

In afwachting van een slimme verkeersheffing voor het hele land kan een gewestelijke stadstol wel degelijk een goed idee zijn. Het is alleszins een mooi voorbeeld van hoe in een (con)federaal land één deelstaat wel degelijk vooruitgang kan boeken, ook als de anderen met de benen slepen.

De stadstol is helemaal niet het krankzinnige idee van ‘Brusselse potverteerders’ dat sommige Brussel-kritische Vlamingen er alweer in zien. Londen, Milaan, Stockholm, Oslo, Kopenhagen… al die metropolen voerden de voorbije jaren een vorm van verkeerstol in. Wie er wel eens geweest is, zal kunnen getuigen dat die steden sindsdien niet bepaald veranderd zijn in economische woestijnen. Veeleer integendeel. In al die steden is sindsdien het samenleven verbeterd doordat leefbaarheid en nieuwe economie er hand in hand gaan.

Brussel heeft een kwalijke naam bij vele inwoners in de rest van het land, omwille van de vele en niet te miskennen problemen in de stad. Toch sluit de hoofdstad beter aan bij de genoemde voorbeelden dan velen, die de stad enkel kennen van de afbrokkelende ringtunnels, vermoeden.

Brussel heeft, in tegenstelling tot Vlaanderen, vandaag een performant openbaar vervoer. Stadsvernieuwingsprojecten wijzen op een slimmer gebruik van de beschikbare ruimte. Zachte vervoersmiddelen, van fiets tot deelstep, komen op. Hinderpaal blijft het ongebreidelde gebruik van de wagen.

Het is dus helemaal niet gek dat een regering daar wat aan wil verhelpen. In plaats van alweer makkelijk te roepen naar Brussel vanaf de zijlijn, zouden de toekomstige Vlaamse regeringspartijen beter zelf komen met een slim verkeersplan.

Nog maar een week geleden stoffeerden de verkeerseconomen Bruno De Borger en Stef Proost het debat over slim rekeningrijden met een nieuw, prikkelend voorstel. Een bestuur dat een oplossing zoekt voor fileleed, ruimtebeslag, luchtvervuiling, verkeersonveiligheid en extreme klimaatverandering kan niet anders dan ook ernstig kijken naar een verbeterde verkeersfiscaliteit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234