Dinsdag 21/01/2020

Column

Een film over de Holocaust eindig je niet met een happy end

'Son of Saul' een Hongaarse film over het drama van de Holocaust door László Nemes. Beeld kos

Filmjournalist Kurt Vandemaele blogt elke dag zijn ongezouten mening, recht vanuit Gent.

De evenementen volgen mekaar aan een verschroeiend tempo op, hier op het Film Fest Gent. Terwijl straks de zalen tot de nok gevuld zullen zijn met nostalgici die willen terugblikken op hoe gisteren naar morgen werd gekeken in de 'Back to the future'-trilogie, zijn de orkesten zich al aan het opmaken voor het tweede luik van het festival van klank voorzien. Het Gentse filmfestival heeft niet voor niets een wereldfaam als de concertzaal waar 's werelds soundtracks tot leven komen. Filmliefhebbers met oren aan hun kop hebben al lang hun kaarten voor het concert met 'Great British Film Music' en 'The World Soundtrack Awards' gereserveerd.

Kurt Vandemaele. Beeld Stefaan Temmerman

Maar eerst moesten nog de winnaars van de competities bekendgemaakt worden. De Romeinen mochten dan van oordeel zijn dat er over smaken en kleuren niet te twisten viel, zoals elk festival die naam waardig huurde het festival een klein peleton specialisten in om te twisten over kleuren en smaken, en vooral over de kwaliteit van de competitiefilms. Om tot de conclusie te komen dat er over kleuren en smaken niet te twisten viel.

Artistiek directeur Patrick Duynslaegher had stiekem gehoopt dat 'Son of Saul' als winnaar uit de bus zou komen, en met 'The Lobster' had hij ook nog wel kunnen leven. Maar 'Son of Saul', hij hield niet op het rond te bazuinen, was voor hem de sterkste film die hij in lange tijd had gezien. Eén van de beste films ooit, zo beklemtoonde hij. Dat het één van de prenten is die ik na ze twee keer fysiek te hebben ondergaan, niet meer wil terugzien, sterkte hem alleen maar in zijn mening.

Met Alan Parker als juryvoorzitter, onder meer geflankeerd door heel intelligente en sterke vrouwelijke filmmakers als Caroline Strubbe en Marjane Satrapi, dacht hij veilig te zitten.

Toch meer dan met dat ongeleide projectiel van vorig jaar, Brett Easton Ellis, die het aandurfde om de openingsfilm als de 'domste film ooit' te bestempelen. Slechts één van de redenen waarom Erik Van Looy sindsdien een schutskring rond Los Angeles heeft getrokken. Met Alan Parker zou men veel beter zitten. Een man die de jaren van de mildheid had bereikt, en een filmografie kon voorleggen waarmee je onder de mensen kunt komen. Een geweldig animator bovendien, zo vernamen we van Caroline Strubbe. Hij liet zijn jurygenoten iedere pauze dichtlachen met zijn verhalen.

"Hij heeft ons zijn hele leven verteld, van begin tot einde, en dan nog eens van het begin, helaas opnieuw tot het einde." Nee, ze wou geen kwaad woorden horen over de maker van 'Birdy', 'The Wall' en 'Evita'. "Zo'n beminnelijk en geweldig man."

Duynslaegher knikte. Dat vond hij ook. Hij had zelf mogen meemaken hoe Parker tijdens de 'Director's Talk' onophoudelijk de volle zaal aan het schuddebuiken had gebracht. Maar hij begreep niet dat die Parker, voor wie hij zoveel respect had, 'Son of Saul' niet tot de allerbeste film van de competitie had gekozen.

Waarmee hij niet zei dat 'Ixcanul', de uiteindelijke winnaar van de Grote Prijs voor de beste film, geen goeie film was. "Er zaten alleen goeie films in de competitie," zo zei hij. Zijn manier om te zeggen dat dit teder relaas van een Maya-meisje dat ervan droomt om de tradities waarmee ze is grootgebracht van zich af te gooien, best oké was. "Maar 'Son of Saul' is een mijlpaal in de filmgeschiedenis." Uit de toon waarop hij het zei, kon je opmaken dat een beetje cinefiel dat zelfs met de ogen dicht kon zien. Terwijl 'Ixcanul' ook niet toevallig in Berlijn al een Zilveren Beer had opgestreken.

Het feit dat het één van de allereerste fictiefilms in een Mayataal is, garandeert de prent ook een plekje in de geschiedenisboeken. En zei Caroline : "Parker wou een film bekronen die een zekere hoop uitstraalde." Duynslaegher zuchtte en haalde de wenkbrauwen op zoals alleen hij dat kan : "Wat wil je? Je kunt de Holocaust toch niet met een happy end laten eindigen." Benieuwd wie volgend jaar juryvoorzitter wordt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234