Vrijdag 22/11/2019

Opinie

Doe Volkswagen boeten met innovatie

Posters van Greenpeace aan de ingang van een VW-fabriek in Wolfsburg. Beeld AP

Pieter Baert is innovatieconsultant, rijdt met een vervuilende dieselwagen en droomt van een nieuwe mobiliteit.

De auto-industrie is in de ban van software. Brave Volkswagen-bestuurders zijn buiten hun weten om illegaal gechiptuned, als ordinaire straatracers. De wagens leveren hogere prestaties, maar daardoor worden ook de geadverteerde uitstoot en brandstofverbruik overschreden. Met geheime sjoemelsoftware kon VW dit verbergen voor de testbank. De autoproducent kon de wettelijke eisen voor uitstoot niet verenigen met de wensen van kopers qua rijdynamiek. Dus heeft VW valsgespeeld.

We zijn allemaal bedrogen. VW-bestuurders verbruikten meer diesel en vervuilden de natuur meer dan hen werd beloofd. De fiscus liep inkomsten mis, aangezien ze de hogere uitstoot zwaarder kon belasten. Andere automerken verloren klanten aan VW, die kopers een voordeliger verbruik en fiscaliteit beloofden. (Maar zijn angstvallig stil.) En we ademen met zijn allen toch meer fijn stof in dan de testwaarden ons lieten geloven.

In de nasleep van het nieuws wordt de schade zichtbaar. Volkswagen moet absurd veel auto's terugroepen en aanpassen. Het merk heeft alle vertrouwen van het publiek verloren. Consumenten en overheden dreigen wereldwijd met zware claims. Iedereen eist compensaties. Voor het eerst ontstaat de idee dat dit weleens het einde van Volkswagen kan betekenen. Tal van jobs staan wereldwijd op de tocht.

De ontmanteling van de Volkswagen-groep en het failliet van Volkswagen worden niet meer onmogelijk geacht.

Pieter Baert. Beeld Tom Verbruggen

Fijn stof is een onzichtbare moordenaar. En voor onze oceanen ziet de opwarming van de aarde er niet goed uit. Ondertussen rijden we in een land waar overheden salariswagens fiscaal subsidiëren. Waar dieselwagens al decennia onterecht worden gepromoot. Waar we onze wagen nemen voor afstanden minder dan vijf kilometer. Om een brood te halen.

We weten allemaal allang dat onze wagen meer verbruikt dan de testwaarden beweren. Ondertussen rijdt er slechts een handvol elektrische wagens rond.

Er is een alternatief voor juridische veldslagen, massale ontslagen en economische waardedestructie. Leg VW een boete op, torenhoog jawel. Maar incasseer het geld niet. Eis dat VW dit bedrag de komende jaren investeert in innovatie. Laat de constructeur dit bedrag investeren in onderzoek en ontwikkeling van duurzame technologie. Dwing hen met het geld participaties te nemen in bestaande bedrijven, start-ups te financieren en ecologische mobiliteit te subsidiëren.

Software heerst over de autowereld. Deze week heeft Tesla een aantal wagens van nieuwe software voorzien. Na een draadloze update rijden deze Tesla's voortaan autonoom. We zagen onze politici afgelopen maand naar de pijpen van Elon Musk dansen, bedelend om een Tesla-fabriek op eigen bodem. Als je de Europese claims tegen VW omzet in een innovatieprogramma voor de auto-industrie, ligt een Europese Tesla in het vooruitzicht. 'Zero emission'. En na een toekomstige 'autopilot'-software-update misschien ook 'zero' verkeersdoden.

Dus wat gaan we doen?

Gaan we een van Europa's kroonjuwelen de vernieling in rijden, of geven we het de kans om zichzelf heruit te vinden en samen de omslag te maken?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234