Maandag 24/02/2020

Opinie

Dode talen ten dode opgeschreven?

Beeld thinkstock

Deze open brief werd geschreven door leerlingen en leerkrachten Grieks-Latijn van het College van Melle.

In ons college in Melle zal vanaf september geen Grieks-Latijn meer gegeven worden in de derde graad. De aanvraag van het schoolbestuur om de studierichting na één jaar zonder derde graag opnieuw te programmeren, werd afgewezen door het ministerie van onderwijs. Zesentwintig leerlingen die deze richting al enkele jaren volgen worden voor een voldongen feit geplaatst. Besparingen, regelneverij en de klemtoon van de overheid op utilitair onderwijs wegen door op een algemeen en gedifferentieerd aanbod.

Voor het eerst in 180 jaar koos dit jaar niemand voor de derde graad Grieks-Latijn in het College Melle. Het gevolg is dramatisch, want de studierichting kan niet opnieuw geprogrammeerd worden, ook niet op basis van de uitzondering studiecontinuïteit. Dit laatste is volgens het Departement Onderwijs enkel van toepassing voor scholen die op continue basis een gloednieuw studieprogramma hebben ingebouwd (maar in welke school is het Latijn of het Grieks nog gloednieuw?). Onze school kan, ondanks haar lange onderwijstraditie in klassieke talen, geen beroep doen op deze vorm van 'continuïteit'.

Een dergelijke redenering komt regelrecht neer op contractbreuk met de zesentwintig eerste- en tweedegraads leerlingen Grieks-Latijn. De vraag van Matthias De Waele (4GL) is dan ook logisch: "Ik koos drie opeenvolgende jaren voor Grieks, maar zie me nu verplicht mijn studie te onderbreken, of uit te wijken naar een andere school, wat voor mijn ouders om praktische redenen onhaalbaar is. Wat is daar continu aan? Net wanneer met Homeros, Plato en de tragici het mooiste van de Griekse letteren eraan komt, krijgen we vanuit Brussel een middenvinger".

Met enige goodwill willen wij de weigering verstaan als een aansporing tot rationalisatie, maar een schoolloopbaan van zesentwintig leerlingen bruusk en zonder overleg doorknippen, getuigt van weinig rationele ingesteldheid. Wat overblijft, is absurditeit: de enige optie die ons als school kennelijk rest, is volgend schooljaar helemaal geen Grieks-Latijn in te richten om dan in 2017-2018 te beginnen met een gloednieuwe richting.

Het is de verontwaardiging van de leerlingen die tot dit protestschrijven heeft geleid. Zij voelen zich terecht "bedrogen" en hebben, helaas eveneens terecht, het gevoel tegen windmolens te vechten. Het is niet onze bedoeling het Grieks als vak te verdedigen. Wij willen de regeldrift van de overheid aan de kaak stellen, aangezien deze niets minder dan de doodsteek voor het onderwijs Grieks in onze, en straks in vele scholen, betekent.

Frustrerend, vooral omdat de programmatie de overheid niets kost. Er is alleen het decreet dat het onmogelijk maakt. Het heersende nuttigheidsdenken, de regelneverij en de twitterende maatschappij van vandaag lijken niet langer samen te gaan met de schone letteren en de zoektocht naar verdieping. Leerlingen van wie de talenten in humane, sociale en culturele gebieden liggen, blijven meer en meer in de kou staan.

Misschien verschijnt met dit schrijven alsnog een deus ex machina. Iemand die het belang van een gevarieerd aanbod inziet, en scholen niet stiefmoederlijk behandelt, maar ze juist zoveel mogelijk vrijheid geeft inzake inhoudelijk aanbod. Wat onze gespecialiseerde maatschappij immers kan gebruiken, zijn veelzijdige en kritische burgers met een groot historisch besef en intermenselijke vaardigheden. De richting Grieks-Latijn levert deze burgers van oudsher af.

Gaëtan Cnops, Bavo De Tremmerie, Matthias De Waele, Fernand Jacobs de Hagen, Emma Roose, Cédric Bonte, Eva Bouserie, Clément David, Gilles de Jamblinne de Meux, Matthieu Nève de Mévergnies, Phaedra Bonne, Victoria Boudeweel Piscador, Baptiste Cassart, Louis Dascotte, Leen De Loose, Arn De Moor, Conrad Janssens, Oscar Jocqué, Maxime Laroye, Lien Lemmens, Megan Maus, Helena Meersman, Katrijn Van Cauwenberghe, Stefan Vandaele, Nina Van Leirsberghe en Nestor Van Parys (leerlingen Grieks-Latijn)

Johan Van Cauwenberghe, Björn Isebaert en Niko De Rijcke (leerkrachten Grieks-Latijn)

Geert Kentane (Pedagogisch begeleider klassieke talen. Regio Oost-Vlaanderen)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234