Maandag 06/04/2020

Standpunt

Dit treurige benoemingsspektakel is meer dan het akkefietje dat de regering er nu van probeert te maken

Nieuwe spoorbaas Sophie Dutordoir en premier Charles Michel.Beeld Tim Dirven

Bart Eeckhout is opiniërend hoofdredacteur van De Morgen.

Natuurlijk is de vicepremier van de partij die dit land het grootste deel van de voorbije halve eeuw mede heeft bestuurd niet de meest geschikte persoon om dit aan te klagen, maar Kris Peeters heeft wel gelijk met zijn kritiek op het getouwtrek bij de aanstelling van Sophie Dutordoir als nieuwe CEO van de NMBS. Als gênante politieke koehandel moet die beslissing in niets onderdoen met politieke benoemingen in vorige regeerperiodes.

Alvast op dat vlak is er van enige verandering geen sprake. En aan de socialisten kan het dit keer echt niet gelegen hebben. Zo werd mevrouw Dutordoir al door een headhuntersbureau als beste kandidaat naar voren geschoven. Kat in het bakje, zou je dan denken. Maar in dit land lopen katten nooit in een rechte lijn naar hun bakje. Ook niet als driekwart van de regeringspartijen uit Vlaanderen komt.

Bart Eeckhout.Beeld Wouter Van Vooren

Dus moest eerst nog Herman De Bode aangesteld worden als voorzitter bij Infrabel, maar dat heeft ongetwijfeld meer te maken met zijn strategisch inzicht in spoorinfrastructuur en niet met zijn toevallige recent verleden als topkabinetschef van de N-VA. En moest ook nog Jean-Claude Fontinoy bevestigd worden aan het hoofd van de raad van bestuur van de NMBS. Dat zal dan vast en zeker zijn als blijk voor waardering voor het performante voorbeeldbedrijf dat de nationale spoorwegmaatschappij het voorbije decennium onder bestuur van meneer Fontinoy geworden is. En niet omdat hij de onmisbare fixer van Didier Reynders (MR) is.

Lees ook: N-VA kreeg wat ze wou. Dit speelt achter de benoeming van nieuwe spoorbaas Sophie Dutordoir (+)

We hopen oprecht dat deze alweer weinig bemoedigende carrousel niet meer is dan een lastige hobbel in het begin van het parcours van Sophie Dutordoir. We hopen het voor Dutordoir en haar bedrijf, maar we hopen het vooral voor onszelf, burgers en dus feitelijke eigenaars en ook gebruikers van de spoorwegmaatschappij.

Toch is dit treurige benoemingsspektakel meer dan het akkefietje dat de regering er nu van probeert te maken. Er zijn als bij toverslag zelfs nog wat extra postjes gecreëerd. Het is een symbool van het fundamentele probleem bij de NMBS: de diepgaande, historische politisering bij dit overheidsbedrijf. Het is niet omdat sommige petjes nu een andere kleur hebben dat dat verholpen is.

Dat de NMBS nog altijd niet getransformeerd is naar een modern overheidsbedrijf dat zijn klanten - ons dus - centraal stelt met stipte, veilige en comfortabele treinen die rijden op uren en plaatsen waar ze nodig zijn, heeft alles te maken met die blijkbaar niet te temmen politisering. Zolang directies worden aangesteld op basis van politieke horigheid en niet op basis van competentie zal dat niet veranderen. Alle begin is moeilijk, maar het begin van deze episode voorspelt weinig beterschap. Helaas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234